Monday, August 24, 2009

Menderma Di Bulan Ramadhan

Assalammualaikum dan salam sejahtera

Menderma suatu amalan yang terbaik terutama dibulam Ramadan ini, berapa banyakkah yang telah kita rancangkan daripada pendapatan bulanan untuk kita berderma dibulan yang penuh kerahmatan ini. Saya sempena bulan yang penuh kerahmatan ini ingin memohon bantuan pihak tuan puan untuk mengutip derma bagi pihak sekolah ibn Khaldun atau menderma kepada sekolah ibn Khaldun.

Kami memerlukan sejumlah 6 juta ringgit untuk pembinaan bangunan dengan keupayaan 48 bilik darjah. Untuk makluman pihak kami Berjaya mendapatkan sebayak 750 ribu sebelum ini dan wang tersebut telah digunakan untuk membeli tanah bersebelahan dengan sekolah sedia ada. Bagi membangunkan bangunan baru sejumlah 6 juta amat-amat diperlukkan dan diharapkan pada bulan Ramadan al Mubarak ini, pihak tuan puan dapat membantu dari pendapatan tuan puan kepada pembangunan sekolah ibn Khaldun.

Pihak sekolah telah menyediakan kupun-kupun kutipan derma untuk memudahkan kutipan dilaksanakan, diharapkan pihak tuan puan dapat menghantar alamat tuan puan bagi membolehkan pihak sekolah menghantar kupun kepada tuan puan. Bukan sedikit atau banyak tetapi dengan sumbangan tersebutlah kami berharapkan akan dapat juga membina sekolah dan hanya Allah swt yang akan menjayakannya, yang penting kita berusaha untuk mendapatkan sumbangan dan Allah swt maha mengetahu sejauh mana kita telah berusah dan bersungguh untuk membantu Agamanya.

Sila isikan maklumat dibawah dan email kembali kepada saya atau sekolah untuk tujuan penghantaran kupun.

Nama: _________________________
Alamat: _________________________
_________________________
_________________________

No Telephone:

Saya memerlukan 1. Surat kebenaran kutipan derma YA / TIDAK
2. Kupun kutipan derma Bilangan buku kupun ________
3. Hadiah pen
Bilangan Pen ________

Semua kutipan boleh dimasukkan kepada akaun “PEMBANGUNAN SEKOLAH IBN KHALDUN” NO AKAUN :12010010029602 (Bank Islam Malaysia Berhad). Harap dapat kongsikan email ini kepada rakan-rakan anda bagi membolehkan seramai mungkin dapat terlibat dandapat menyumbang kepada pembangunan sekolah Ibn Khaldun. Semuga Allah swt jua yang memberikan balasan diatas kebaikan tuan puan. Amin


Assalammualaikum dan salam sejahtera

Sekolah Ibn Khaldun telah beroperasi selama 18 tahun dan diatas permintaan daripada masyarakat pihak sekolah telah bercadang untuk membesarkan lagi kebolehan untuk menampung pelajar yang ramai. Untuk makluman kutipan derma yang lalu telah memberikan kemampuan untuk sekolah membeli tanah disebelah sekolah sedia ada dengan nilai satu juta ringgit.

Pihak sekolah telah bercadang untuk memulakan mendirikan sekolah pada hujung tahun ini dengan nilai keseluruhan pembangunan sebanyak 6 juta ringgit. Untuk makluman setakat hari ini pihak sekolah baru mempunyai 30 ribu ringgit. Sempena bulan ramadan yang Mubarak ini pihak sekolah telah melancarkan kutipan derma bagi memastikan perancangan dapat dilaksanakan.

Kami ingin mengucapkan ribuan terima kasih diatas bantuan pihak tuan puan dimasa yang lalu dan bantuan serta pertolongan amat-amat diharapkan pada kali ini kerana matlamat kutipan sebanyak 6 juta adalah begitu tinggi dan memerlukan bantuan tuan puan untuk berusaha dan pertolongan Allah swt untuk menjayakannya. Kita hanya berusaha dan Allah swt jua yang memberikan segala-galanya.

Bagi memudahkan kutipan pihak tuan puan, beberapa cadangan seperti berikut boleh dilaksanakan oleh pihak tuan puan.

1. Mengenal pasti senarai adik beradik, pakcik, makcik, saudara-saudara yang ada untuk diminta menyumbangkan sedikit derma sempena bulan puasa ini. Kita hanya meminta dan hanya Allah swt sahaja yang mengerakkan samada untuk membantu kita atau tidak bagi membangunkan sekolah agama ini.
2. Memaklumkan kepada jiran-jiran tentang projek ini dan juga kepada rakan sepejabat, mungkin rakan pejabat kita sendiri, atau rakan pejabat isteri kita atau mungkin rakan pejabat anak-anak kita atau rakan sepejabat adik beradik kita.
3. Mengenal pasti amil-amil yang kita kenali dan memohon beliau membantu untuk mengutip derma disamping kutipan wang zakat fitrah. Potongan sebanyak 12.5% boleh ditolak daripada kutipan derma untuk diberikan kepada amil-amil yang membantu.
4. Mengenal pasti kontraktor-kontraktor atau pembekal barangan kepada pejabat anda untuk diperoleh senarai nama mereka berserta alamat dan diberikan kepada pihak sekolah bagi menghantar surat kepada mereka.
5. Mengambil surat-surat kutipan derma atau kupun untuk diberikan kepada surau-surau dan masjid-masjid dikampong halaman anda. Tindakan awal semasa bulan puasa ini amat-amat diharapkan bagi memenefaatkan bayaran gaji sebanyak 2 kali sepanjang Ramadan ini.

Apa yang penting adalah anda meletakkan target yang maksima untuk dilaksanakan dan bertindak mulai dari sekarang. Keputusan dari kerja-kerja anda bukkan milik anda kerana ia adalah ketetapan yang telah ditentukan oleh Allah swt. Yang penting adalah apakah usaha-usaha yang telah anda lakukan bagi membantu pihak sekolah bagi mendirikan sekolah baru ini. Semuga usaha yang sedikit ini dapat membantu kita semasa diakhirat kelak apabila berhadapan dengan Allah swt kerana kita telah menginfak tenaga dan wang ringgit untuk membantu Allah swt. Semuga dengan tertegaknya sekolah ini akan melahirkan manusia-manusia yang baik amalnya dan melahirkan ulamak dan pemimpin masa depan.

Kita hanya memerlukan 60,000 orang yang sanggup menderma seratus ringgit seorang bagi mendapatkan 6 juta. Kita hanya memerlukan 20 ribu orang sekiranya setiap orang memberikan 300 ringgit. Sebaliknya kita hanya memerlukkan 2000 orang yang sanggup bekerja sekiranya setiap orang Berjaya membantu mendapatkan 3000 ringgit seorang daripada cara-cara yang diatas kutipan kupun. Ini bermakna hanya 30 kupun seorang.
Sekiranya kita berusah hasil adalah milik Allah dan kita hanya berusaha dan tetapkan target yang mahu kita capai sepanjang bulan Ramadan ini.

Kejayaan yang boleh dikongsikan:
1. Seorang sahabat menyenaraikan 18 nama ibu bapa dan panggilan telephone dilakukan, Sebanyak 41 kupun telah diminta oleh mereka, ada juga yang tidak mahu melibatkan diri untuk kutipan tetapi yang penting kita berusaha untuk memohon bantuan mereka dan pertolongan dari mereka adalah dari Allah swt.
2. Dengan membawa kupun sebanyak 40 unit di dimaklumkan kepada pekerja dipejabat untuk membantu mengutip dari keluarga dan adik beradik sahaja, semuanya telah habis dan setiap seorang dari mereka hanya mengambil satu kupun dan diberikan sebatang pen sebagai hadiah kenangan daripada pihak sekolah.
3. Seorang lagi sahabat telah menyenaraikan 24 nama dan beliau melakukan panggilan magi mendapatkan bantuan dan didapati sebanyak 70 kupun dapat diagihkan memalui beliau.

Sekiranya kita sehari boleh mengenal pasti untuk mengedarkan 5000 kupun maka kita memerlukkan 12 hari sahaja untuk mendapatkan 6 juta ringgit. Mungkin terlalu banyak pada pandangan kita tetapi sekiranya seorang boleh mengedarkan 100 kupun sehari, untuk 300 orang yang bekerja kita akan berjaya mengedar 30 ribu dan memerlukan 2 hari sahaja untuk mendapatkan 6 juta. Jika itu juga terlalu sukar, sekiranya kita Berjaya mengedarkan 20 kupun sehari dan kita bekerja bersungguh-sungguh selama lima hari diawal Ramadan kerana Allah swt , bermakna kita akan mendapatkan 5x20x100x300=3juta ringgit. Jika kita gandakan usaha ini selama 10 hari bermakna kita boleh memperolehi 6 juta ringgit. Adakah kita boleh mengambil cuti 2 hari untuk mengedarkan 200 kupun? Tetapi bukan jumlah kupun yang penting, yang perlu kita fikirkan adakah kita terlibat atau melibatkan diri kita untuk membantu di jalan Allah swt.

Yang penting adakah kita mempunyai ramai kenalan yang boleh membantu kita, Adakah kita boleh mengenal pasti seramai seratus atau dua ratus orang yang boleh kita hubungi untuk membantu kita mengutip derma tersebut. Adakah kita sanggup bertemu dengan 200 orang untuk memaklumkan usaha-usaha kita ini dan segala keputusan sebenarnya adalah milik Allah swt dan ketentuan dari Allah.

Akhir sekali diri kita sendiri, berapa banyak yang boleh kita sumbangkan untuk pembinaan sekolah pada kali ini, sekiranya kita tidak dapat membantu mencari orang yang boleh mengutip derma mungkin kita boleh mengeluarkan wang kita sendiri bagi memastikan kejayaan kutipan derma pada kali ini. Sekiranya seorang seribu kita akan mendapatkan 300 ribu, Sekiranya purata kutipan 2000 ringgit seorang maka kita akan mempunyai sebanyak 600 ribu. Suatu yang tidak mustahil kerana segala pencapaian yang akan kita perolehi sebenarnya adalah pertolongan dari Allah swt dan adakah kita benar-benar berharap kepada Allah swt. Marilah kita berdoa dan terus berharap kepada Allah swt dan kita juga tidak ketinggalan untuk membangunkan sebuah sekolah yang ingin untuk melahirkan pelajar-pelajar yang takut dan sentiasa berharap kepada Allah swt. Amin

0 comments: