Friday, September 4, 2009

Keberanian & Pengorbanan Diperlukan

Assalammualaikum dan salam sejahtera,


Keberanian suatu yang ada didalam sifat seseorang manusia, ada yang berani apabila mereka terdesak menyebabkan kita tidak terfikir mereka mampu melakukan sesuatu yang telah mereka tunjukkan. Ada pula orang yang begitu penakut dan kadang kala lebih takut dari seorang kanak-kanak dan kita sering katakan seperti seorang perempuan sahaja.

Seorang yang berani akan melahirkan tindakan yang melambangkan keberaniannya, bak kata pepepatah darah panglima garang masih mengalir didalam tubuh badannya. Apa sahaja yang ada akan diredah, tidak risau tentang akibat yang diterima, yang pasti segala yang dirancang perlu dilaksanakan, suatu sikap yang baik untuk mendapatkan kejayaan.

Namun didalam setiap langkah berani yang kita aturkan adakah penilaian Allah swt diambil didalam melakukan keputusan. Adakah kita berfikir dengan sikap berani menentang arahan Allah swt akan menyebabkan kita menghadapi masalah nanti didalam kehidupan akhirat difikirkan didalam membuat keputusan. Kerana kita tetap berada dibumi Allah swt, kita boleh mungkin melakukan dosa tetapi pilihlah dunia yang bukan milik Allah swt. Kita boleh melangar kerana kita secara tidak sedar berani menentang Allah swt.

Sekiranya kita melihat sesuatu yang dilakukan bercangahan dengan ajaran Islam adakah kita berani untuk menegur atau memperbaikinya? Ianya bergantung kepada IMAN yang ada didalam diri seseorang. Sekiranya iman yang kuat ada segala-galanya kelihatan mudah kerana perasaan cinta kepada Allah swt telah mendorong agar hati berkata dan mahukan peraturan Allah swt dapat dilaksanakan. Kadang kala didalam melaksanakan kebaikan seseorang itu takut kepada cemuhan orang, takut kepada kata orang tetapi tidakkah terfikir apa kata Allah swt sekiranya kita melakukan yang allah swt suruh dan perintah, apakah kita tidak terfikir untuk menjadi kekasih Allah swt kerana kita melaksanakan dan melakukan sesuatu untuk meninggikan agamaNya di muka bumi ini.

Sekali lagi dibulan puasa ini saya ingin memohon bantuan kutipan derma bagi pembinaan sekolah Ibn Khaldun, sekiranya pihak tuan puan dapat membantu untuk

1. Meminta anggota di bawah tuan puan atau rakan mengambil satu buku kupun untuk kutipan derma keluarga seperti adik beradik, saudara yang datang kerumah untuk kutipan tersebut.

2. Sekiranya pihak tuan puan mengenali amil zakat fitrah dan memohon beliau mengutip bagi pihak sekolah disamping kutipan zakat fitrah. Sebanyak 1/8 boleh diambil oleh amil yang membantu mengutif derma tersebut.


Kita hanya berusaha dan Allah swt yang menentukan keputusannya, tanpa berusaha adalah mustahi untuk mendapat yang terbaik, marilah kita melakukan sedikit amal di bulan ramadan ini agar kebaikan dapat untuk akhirat nanti. Amin


Sila isikan maklumat dibawah dan email kembali kepada saya atau sekolah untuk tujuan penghantaran kupun.

Nama: _________________________
Alamat: _________________________
_________________________
_________________________

No Telephone: ____________________________

Saya memerlukan

1. Surat kebenaran kutipan derma YA / TIDAK
2. Kupun kutipan derma Bilangan buku kupun ________
3. Hadiah pen
Bilangan Pen ________

Semua kutipan boleh dimasukkan kepada akaun “PEMBANGUNAN SEKOLAH IBN KHALDUN” NO AKAUN :12010010029602 (Bank Islam Malaysia Berhad). Harap dapat kongsikan email ini kepada rakan-rakan anda bagi membolehkan seramai mungkin dapat terlibat dandapat menyumbang kepada pembangunan sekolah Ibn Khaldun. Semuga Allah swt jua yang memberikan balasan diatas kebaikan tuan puan. Amin

0 comments: