Thursday, September 2, 2010

Lambaian baitullah kepada manusia

Assalammualikum dan salam sejahtera,

Alhamdulillah, dapat bertemu kembali di ruangan siber pada kali ini selepas hampir tiga minggu tidak ada berita yang dapat dicoretkan. Alhamdulillah saya telah selamat kembali dari menunaikan umrah dibulan ramadan al mubarak ini.

Lautan manusia yang berkunjung ke baitullah tidak dapat digambarkan bagaimana rasa hati dapat kembali ke baitullah mungkin begitu juga rasa hati-hati manusia-manusia lain yang telah pergi dan berkunjung ke baitullah pada ketika saya berada di sana. Saya dapati tidak kira tua atau muda, kaya atau miskin, lelaki atau wanita masing-masing dengan rasa yang berbagai kebanyakannya menitiskan airmata dihadapan kaabah. Memohon keampunan dan rahmat dari Allah swt, masing-masing mengakui kesalahan dan kesilapan yang telah dilakukan, mengakui kelemahan, mengakui kelalaian, mengakui kegagalan dan berbagai lagi kemungkaran yang telah dilakukan dan memohon rahmat dan petunjuk dari Allah swt.

Namun didalam beribadah tidak kurang juga yang berbelanja dan membeli belah untuk dibawa pulang sebagai kenangan dan hadiah buat orang yang ditinggalkan. Barangan dari seluruh dunia boleh didapati disini dan barangan cina terutamanya menguasai pasaran dengan harga yang berpatutan, kedai di buka 24 jam dan peniaga bertukar ganti kerana pengunjung tidak henti-henti hendak membeli. Suatu oerniagaan yang pastinya akan memberikan keuntungan yang besar kerana permintaan yang begitu tinggi.

Namun disebalik itu ada juga kenangan yang perlu difikirkan seperti suatu ketika ada pembeli yang di tazkirahkan oleh peniaga. Sudah banyak kali ke datang buat umrah soalnya. Jawap pembeli dah banyak kali datang ke sini. Peniaga dengan rasa hormat berkata "Saya harap umrah pada kali ini lebih baik daripada umrah yang lalu, semuga umrah kali ini mengubah kehidupan agar lebih dekat dengan Alla swt. Rugi kalau umrah kali ini tidak ada perubahan dengan umrah yang lalu." Kata itu sungguh memberikan kesan untuk kita fikirkan kerana ada yang berlumba-lumba untuk setiap tahun dapat melakukan umrah tetapi apakah kita terfikir apakah kesan kita pergi melakukan umrah tersebut. Apakah kita bertambah imannya? Apakah kita menjadi manusia yang takut kepada Allah swt? Apakah kita mencari nilai Allah swt? Apakah kita hanya berharap kepada Allah swt? Apakah kita meminta hanya kepada Allah swt? Apakah kita merasai sifat-sifat Allah swt didalam kehidupan kita? Marilah kita sama-sama berfikir agar kehidupan ini amat bermakna dan mendapat kebaikan di akhirat kelak. Amin

0 comments: