Wednesday, November 11, 2009

Kehendak VS Keputusan

Assalammualaikum dan salam sejahtera,



http://kalamiar.blogspot.com/2009/10/bantuan-kecemasan-padang.html



Apbila memperkatakan kehendak yang diinginkan, ramai orang mempunyai kehendak yang pelbagai, ada yang berkehendak sebuah rumah yang cantik, ada yang berkehendak mempunyai anak-anak yang pandai, ada yang berkehendak memiliki kenderaan yang mewah, ada yang berkehendak menghafal al quran, ada yang berkehenadak melakukan banyak kerja-kerja amal didalam kehidupan. Namun semuanya hanya tinggal sebagai impian yang tidak kesampaian, dengan masa berlalu ramai yang kecewa kerana apa yang dikehendaki tidak kesampaian.



Mengapa begitu? Kehendak adalah suatu yang perlu untuk mendorong untuk kita melakukan disebabkan apa yang kita fikirkan, akan kita rasakan dan mungkin akan dilaksanakan. Kehendak sahaja tidak mencukupi kerana ia perlu diiringi dengan keputusan samada kita benar-benar mahu melakukan atau tidak segala kehendak yang ada pada diri kita. Setiap keutusan bermakna kita bersedia untuk menghadapi segala kesukaran yang mungkin timbul hasil dari keputusan yang telah dilakukan.


Saya tertarik kepada suatu peristiwa semasa saya didalam perjalan ke sabah baru-baru ini. Saya duduk disebelah seorang berbangsa cina dari tanah besar cina. Saya dapati beliau seorang yang begitu fasih berbahasa English, saya memaklumkan kepada beliau jarang-jarang saya menemui seorang cina dari tanah besar cina yan gbegitu fasih berbahasa English, adakah beliau belajar di UK atau USA. Namun jawabnya tidak dan beliau hanya belajar bahasa English selepas tamat belajar dari university dan bermula selepas beliau suka melancung ke luar nagara. Adalah begitu sukar baginya melancung apabila tidak tahu berbahasa English dan beliau menyatakan belajar engilish dengan mengingatkan beberapa patah perkataan setiap hati dan belajar membunyikan perkataan tersebut. Apabila telah banyak perkataan yang diingati beliau mula membuka TV untuk mendengan berita dan juga melihat cerita movie. Beliau menyatakan begitu susah tetapi apabila ada kehendak dan keputusan untuk mempelajarinya segala yang susah akan menjadi senang.


Apakah keputusan yang telah kita lakukan dan adakah kehendak kita begitu kuat sehinggakan kita melakukan suatu keputusan untuk melaksanakan apa sahaja keputusan yang telah dilakukan sehingga kita Berjaya mendapatkannya atau kita hanya ada kehendak tetapi tidak melakukan apa-apa keputusan untuk mendapatkan apa yang kita hajati. Allah hu alam.


Untuk makluman saya mungkin tidak dapat menulis sepanjang minggu hadapan kerana akan berada di Padang indonesia bersama-sama anggota HAluan yang lain untuk misi bantuan kemanusian PADANG. Semuga kita akan dipertemukan oleh Allah swt kembali.Amin..

0 comments: