Wednesday, November 11, 2009

Penilaian & Pandangan

Assalammualaikum dan salam sejahtera,


http://kalamiar.blogspot.com/2009/06/kesyukuran-akan-memperolehi-kebahagian.html

Penilaianan dan pandangan sering kali memberikan kesan yang berbeza dengan apa yang sebenarnya berlaku, mungkin kita melihat sesuatu dengan nilai dan pengalaman serta pembacaan yang telah kita lalui, mungkin kita menilai mengikut budaya kita atau kita menilai mengikut bagaimana kita telah dibesarkan oleh keluarga kita. Setiapa penilaianan dan pandangan akan memberikan kesan kepada tindakan kita dan kesungguhan dan penglibatan kita juga bergantung kepada penilaian yang ada pada diri kita.



Jika ada seorang yang meminta sedekah daripada kita dan kita hanya ada RM15 didalam kocek kita, dengan rasa sempati kita memberikan RM 10 kepada makcik yang mempunyai dua orang anak itu dan mereka mengucapkan banyak kali terima kasih kepada kita kerana tidak selalu mungkin tidak pernah ada orang yang memberikan sepuluh ringgit. Kita berlalu dan terus ke kedai makan dihujung bangunan untuk makan sedikit kueh, semasa kita membayar wang tersebut kita melihat ibu dan anak tadi sedang meminta pesanan nasi beryaini untuk mereka makan. Apa penilaian kita pada ketika itu?



Apakah kita akan marah disebabkan mereka makan lebih baik dari kita atau kita gembira kerana telah dapat memberikan makan kepada orang-orang yang memerlukan, mungkin mereka telah menanti beberapa bulan untuk makan nasi beryani tersebut dan disebabkan hari ini ada orang yang begitu baik hatinya telah menyebabkan dapat juga membeli nasi beryani yang telah lama mereka idam-idamkan. Penilaian kita selalu negetif yang memberikan tindakan yang negetif. Sebaliknya penilaian yang positif akan sentiasa memberikan tindakan yag positif didalam kehidupan kita.



Baru-baru ini semasa di lapangan terbang saya bertemu dengan dua orang perempuan seorang ibu dan anak sedang melihat jadual penerbangan, tiba-tiba sianak bertanya kepada saya, nak ke Padang ? Jawab saya tidak, hujung minggu hadapan baru saya akan kesana, saya bertanya pula, nak ke Padang ke? Ya jawabnya. Nak buat apa ke sana ? Nak bantu mereka disana? Berdua sahaja? Ya jawabnya. Ada orang menanti disana? Tiada dan kami akan uruskan apabila tiba disana. Saya seperti percaya dengan tidak apabila melihat dua manusia yang saya rasakan umurnya sekitar 25 dan 50 tahun ingin pergi ke Padang tanpa ada apa sebab hanya untuk membantu orang disana. Saya bertanya lagi bawa apa kesana? Si Ibu menunjukkan sebuah beg berisi makanan, saya kagum diatas kesediaan untuk mereka kesana. Saya segera menelepon rakan yang menguruskan pemergian team HALUAN kepadang untuk mendapat no hubung kami disana agar mereka mendapat bantuan apabila tiba disana dan memudahkan perjalanan mereka disana.


Keputusan dan kehendak perlu dilakukan bagi mendapat yang terbaik dan kita hanya akan mendapat kejayaan apabila kita sanggup menerima kesukaran yang akan kita lalui demi kehendak dan keputusan yang telah kita putuskan. Allah hu alam

0 comments: