Friday, August 22, 2008

Bulan ramadan.. kita bertemu lagi..

Assalammualaikum dan salam sejahtera,



Puasa suatu yang telah diwajibkan kepada diri kita yang beragama Islam, dari kanak-kanak hinggalah orang dewasa, sesiapa sahaja yang beragama Islam akan berpuasa pada bulan Ramadan ini tanda kepatuhan kepada hukum Islam, namun ada juga orang yang mengelar dirinya muslim tidak dapat melakukan puasa diatas sebab-sebab yang tertentu, sekiranya atas sebab-sebab yang dibenarkan maka ia dibolehkan berbuka.



Ada juga yang tiada masalah atau sebab yang tertentu tetapi tidak berpuasa. Ada juga mereka yang berpuasa tetapi sayangnya tidak bersembahyang, ia taat kepada sebahagian suruhan Allah swt dan ingkar kepada sebahagian suruhan Allah swt. Ada juga orang yang berpuasa dari makan dan minum tetapi tidak berpuasa dari segi rohaninya, menghabiskan masa dengan menonton tv, video dan melakukan banyak lagi perbuatan yang sia-sia untuk menanti waktu berbuka puasa.



Bagaimanakah kesempuranan puasa dapat dilakukan didalam kehidupan ini, para sahabat rasulullah saw ternanti-nanti akan tibanya bulan Ramadan ini, masing-masing berharap agar dapat hidup di bulan ini untuk melakukan yang terbaik kerana begitu banyak kebaikan yang disediakan oleh Allah swt di bulan ini. Harapan dan cita-cita yang begitu besar untuk dapat melakukan yang terbaik di bulan ini menyebabkan seluruh usaha dan tenaga diberikan kepada bulan ini agar dapat melakukan yang terbaik dan sesempurnanya pada bulan ini. Apa yang di fikirkan itu yang akan dirasai dan akan dilahirkan didalam tindakan.


Bagaimanakah persiapan kita untuk menghadapi bulan yang penuh dengan keberkatan ini? Ternanti-nanti dengan penuh gembira seperti kita ingin melancung keluar Negara? Atau kita tidak menyedari telah hampir bulan tersebut kepada kita. Para sahabat rasulullah saw apabila berakhir ramadan sentiasa berharap dengan penuh harapan agar diberikan peluang untuk bertemu sekali lagi bulan ramadan yang berikutnya bagi mempersiapkan diri untuk mengumpul sebanyak mungkin rahmat dari Allah swt sempena bulan ramadan yang penuh dengan barakah dan keammpunan dari allah swt. Semuga kita tergulung didalam gulungan manusia yang diberikan hidayah untuk beriman kepadaNya. Amin



________________________________________________________________

0 comments: