Tuesday, June 29, 2010

Kebimbangan dan Ketakutan Fitrah Kehidupan

Assalammualaikum dan salam sejahtera,


Ketakutan dan kebimbangan suatu yang fitrah didalam kehidupan manusia, ada orang yang takut untuk melalui hari-hari mendatang namun masa tetap berlalu dan hari-hari yang ditakuti tetap mendatang dan berlalu dan terus meninggalkan diri kita tanpa kita dapat mengembalikannya semula. Walaupun ketakutan dan kebimbangan perlu ada namun apakah penilaian yang perlu kita jadikan sebagai neraca kepada keputusan yang ingin kita lakukan. Apakah kita memilih neraca dari Allah swt atau kita memilih nneraca dari nilaian manusia.

Apakah kita lebih bimbang tentang pekerjaan kita, kita bimbang tentang pembelajaran kita, kita bimbang tentang perniagaan kita? Adakah kita bimbang tentang kehidupan selepas kematian kita atau kita lebih bimbang tentang kematian yang pasti akan tiba. Tentu adalah lebih bijak jika kita bimbang tentang kehidupan selepas kematian berbanding dengan bimbang tentang kehidupan yang begitu pantas berlalu.

Jika kita melihat sabda Rasululllah saw yang menyatakan sehari di akhirat bersamaan 1000 tahun didunia. Ini bermakna 12 jam bersamaan 500 tahun, jika 6 jam bersamaan 250 tahun, jika 3 jam bersamaan 125 tahun dan 1jam 30 minit bersamaan 62.5 tahun. Umur kita jika 62.5 tahun cuma 1.5jam sahaja di akhirat dan kita tidak tahu berapa lamakah yang akan kita lalui diakhirat nanti, mungkin kita perlu merasakan bimbang tentang kehidupan diakhirat nanti berbilion kali dan sentiasa memikirkan apakah yang patut kita lakukan sekarang untuk mendapatkkan sesuatu yang terbaik diakhirat nanti.

Namun kita sering lupa dan kita perlu peringatan dan peringatan itu perlu dicari dengan menambahkan ilmu pengetahuan kita, Hanya orang-orang yang berilmu sahaja yang akan takut kepada Allah swt. Marilah kita sama-sama mendekatkan diri kepada Allah swt dan berdoa agar diberikan keikhlasan didalam kehidupan kita. Amin

0 comments: