Monday, June 9, 2008

PERLUANG & KREATIVITI

Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Peluang dan kreativiti suatu yang kita perlukan di dalam kehidupan ini, siapa yang tidak mahu mendapatkan peluang yang banyak untuk memperbaiki diri dan kehidupan. Kita juga memerlukan kereativiti bagi mendapatkan peluang yang banyak untuk kehidupan ini. Allah swt telah memberikan kepada setiap manusia sebanyak 2 bilion sel, didalam otak kita bagi membolehkan kita berfikir dan mengunakan akal kita untuk mencari kebenaran dan petunjuk dari Allah swt, bagaimana kita mengunakan akal kita? Adakah kita mengunakan untuk mencari kebenaran dari allah swt atau kita gunakan akal kita hanya untuk mencari rezeki semata-mata.

Mari kita renung kepada binatang ternak yang diberikan akal yang sedikit oleh Allah swt, mereka hanya mengunakan akal untuk mencari makanan sahaja, Albert Enstian seorang yang begitu bijak dikatakan hanya mengunakan akalnya sebanyak 3.8% sahaja, dan manusia biasa dikatakkan mengunakan akal sebanyak tidak melebihi 1%. Ini bermaksud kita diberikan begitu banyak kelebihan untuk mengunakan akal untuk mencari peluang dan boleh berfikiran creative sekiranya kita mahu untuk kita mengenal tuhan Alllah swt. Kita lebih teruk dari binatang sekiranya kita diberikan akal tidak dapat untuk mengenal tuhan yang maha berkuasa dan maha bijaksana mengatur segala kehidupan sehinggakan baru sekarang sain dapat menjelaskan apa yang telah dijelaskan oleh Al Quran 1400 tahun dahulu.

Mari kita mengimbas kembali sirah semasa Nabi Musa dan Nabi Harun bertemu Firaun dan ahli Sihirnya. Diketika mukjizat Nabi Musa bertembung dengan sihir yang ditunjukkan oleh ahli sihir yang angkuh, ditelan semua ular-ular yang disihir dari tali oleh ular dari tongkat nabi Musa, maka apabila melihat peristiwa ini tersunggkurlah para ahli sihir dan terus beriman kepada tuhan semesta alam tuhan Nabi Musa dan Nabi Harun. Ini merupakan mukjizat yang telah ditunjukkan oleh Zaman Nabi Musa, tetapi hari ini mukjizat Nabi Muhammad saw sentiasa ditunjukkan dari masa kesemasa, banyak peristiwa sain yang telah menjelaskan apa yang tidak mungkin dipahami 1400 tahun lalu kini dengan jelas terbukti secara saintifik bahawa ia adalah suatu kebenaran dari Allah swt. Tidak mungkin nabi saw yang tidak tahu membaca boleh menulis suatu yang begitu tepat sekali tanpa ada satu pun yang bertentangan dengan kajian sain.

Dimanakah kita meletakkan akal kita sehingga kita tidak sedikit pun tersentuh hati dan perasaan untuk benar-benar merasai keagungan Allah swt? Apakah hati kita telah mati sehinggakan tiada perasaan untuk melihat kebenaran atau kita sekarang terlalu sombong sehinggakan tidak mahu melihat kebenaran kerana telah tertutup dan gelap segelapnya. Marilah kita bermula sekarang dan permualan itu suatu yang bukan senang untuk dilaksanakan sekiranya kita tidak Berjaya mengubah pemikiran kita untuk mahu berubah dan mahu bercita-cita untuk mencari kebenaran didalam kehidupan ini. Allah hu alam


posted on behalf of IAR

0 comments: