Thursday, June 5, 2008

SIKAP MANUSIA TERHADAP ALQURAN

Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Adakah masih ada rasa untuk mengambil Al Quran sebagai panduan untuk kehidupan didalam diri kita? Suatu persoalan yang perlu kita berikan pada diri kita, sikap kita selama ini yang mudah lupa dan ambil tidak kisah suatu yang perlu kita perbaharui, Kitab yang sekarang menjadi panduan buat orang yang tidak beriman untuk mengkaji akan apa yang ada didalamnya kerana ia memberikan banyak penemuan baru bagi kehidupan manusia.

Bagi kita yang memilikinya, tetapi tidak merasai tertarik atau gembira memperolehi akan apa yang diberikan oleh pencipta diri kita sendiri. Kita perlu dan mesti mengunakanya sekiranya kita mahukan kebaikan didalam kehidupan kita ini. Segala peraturan bukan untuk tatapan dan bacaan tetapi untuk dipatuhi dan dilaksanakan didalam kehidupan. Banyak arahan yang diberikan antaranya cara untuk berkomunikasi sesama manusia, cara berpakaian, cara berhukum, cara mendidik, cara berniaga dan segala ruang lingkup di dalam kehidupan.

Kita bukan melaksanakan sesuatu kerana disuruh oleh ayah atau ibu, atau disuruh oleh manusia tetapi kita perlu mengambil apa yang Allah swt suruh, apa sahaja penilaian yang dilaksanakan, keputusan perlu jelas kerana tanpa kita mengikat hati kita kepada Allah kita ibarat seekor kuda yang bebas lari tetapi sebenarnya kita adalah diibaratkan seperti kuda yang ingin bebas tetapi terikat dengan tali yang kukuh sehingga tidak mampu untuk kemana sahaja sebaliknya pergerakkan hanya mampu mengikut panjang tali yang mengikat kuda tersebut.

Marilah sama-sama kita bermula untuk meneliti akan apa pesanan Allah swt yang telah di bawa oleh Rasulullah saw, lambang cintanya kepada kita, jika kita kata kita mempercayai rasul saw maka kita perlu mengikuti apa sahaja ajarannya dan untuk mengikuti ajarannya kita perlu meneliti akan Al Quran yang ditinggalkanya. Terlalu banyak buku tafsir yang telah ditulis dan diterjemahkan tetapi berapa banyak pula yang ada didalam almari kita, kita perlu mengambil sekarang kerana tapa bertindak sekarang takut kita tiada masa lagi nanti apabiala di panggil oleh Ilahi.

Mungkin telah lama alquran dipandang sepi di dalam almari dan sekarang kita perlu kembali memegangnya dengan hati yang suci, cuba untuk meneliti agar hati menjadi lembut dan di kasihi oleh Allah swt kembali. Marilah kita bina keluarga bahagia dari nur al quran yang akan memberikan erti penghidupan yang membawa kebaikan di dunia dan akhirat. Semuga kita diberkati Allah swt. Amin



"Kami ceritakan kisah mereka kepadamu (Muhammad) dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan kepada mereka petunjuk” (Surah al-Kahfi 18: 13)



Sikap ManusiaTerhadap Al Quran

Seseorang layak merasa hairan terhadap sikap kebanyakan manusia terhadap Allah swt.: Al Quranul Karim. Ikhwan sekalian, sebagaimana saya katakan sebelumnya, sikap kebanyakan manusia di masa kini terhadap kitab Allah ibarat kelompok manusia yang dilitupi kegelapan dari segala penjuru. Mereka kebingungan, berjalan tanpa apa-apa petunjuk apa pun. Kadang-kadang mereka terjatuh ke jurang, terkadang mereka berkeras hati seperti batu dan terkadang saling mundar mandir kebingungan seperti kehilangan punca. Keadaan mereka terus demikian, tersesat membabi buta dan berjalan dalam kegelapan yang pekat. Sedangkan di hadapan mereka ada sebuah suis elektrik yang andaikata mereka tekan dengan jari, maka gerakan sedikit itu dapat menyalakan sebuah lampu yang terang benderang. Inilah saudaraku perumpamaan umat manusia sekarang dan sikap mereka terhadap kitab Allah.
Hari ini, manusia tidak menemui jalan selain berdoa, bersedih dan menangis, sungguh aneh kerana di hadapan mereka sebenarnya terdapat Al Quranul Karim, kitab Allah swt. Ibarat satu perumpamaan:


“Bak unta mati kehausan di padang pasir, sedangkan air terpikul di atas punggungnya.”

Firman Allah swt yang bermaksud:

”Tetapi kami jadikan Al Quran itu cahaya, yang Kami tunjuki dengannya sesiapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya Kami benar-benar memberi petunjuk kepada jalan yang lurus.” (Asy-Syura: 52)

”Adapun orang-orang yang beriman kepadanya, memuliakannya, menolongnya dan mengikuti cahaya terang yang diturunkan kepadanya, mereka itulah orang-orang yang beruntung.” (Al-A’raf: 157)

”...Ini ialah Kitab (Al-Quran) Kami turunkan Dia kepadamu (Wahai Muhammad), supaya Engkau mengeluarkan umat manusia seluruhnya dari gelap-gelita kufur kepada cahaya iman - Dengan izin Tuhan mereka - ke jalan Allah Yang Maha Kuasa lagi Maha Terpuji.” (Ibrahim:1)

”Wahai ahli Kitab! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Rasul Kami (Muhammad, s.a.w) dengan menerangkan kepada kamu banyak dari (keterangan-keterangan dan hukum-hukum) yang telah kamu sembunyikan dari Kitab suci, dan ia memaafkan kamu (dengan tidak mendedahkan) banyak perkara (yang kamu sembunyikan). Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya kebenaran (Nabi Muhammad) dari Allah, dan sebuah Kitab (Al-Quran) yang jelas nyata keterangannya. Dengan (Al-Quran) itu Allah menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredaanNya, dan (dengannya) Tuhan keluarkan mereka dari gelap-gelita (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang-benderang, Dengan izinNya; dan (dengannya juga) Tuhan menunjukkan mereka ke jalan yang lurus.” (Al-Maidah:15-16)

posted on helf of IAR

0 comments: