Wednesday, May 14, 2008

Sekiranya kita mahu kita akan melakukannya

Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Didalam kehidupan kita banyak yang kita inginkan, kadang kala apa yang kita inginkan tidak dapat dan tidak semudah itu untuk kita memperolehinya. Namun selagi kita bercita-cita, kenyataan itu lebih hampir untuk kita memperolehi daripada kita tidak bercita-cita untuk mendapatkanya. Manusia diberikan kebebasan untuk memilih dan didalam memilih apa yang kita inginkan kita sebenarnya perlu memikirkan samada apa sahaja yang kita pilih adakah ia bertentangan atau tidak dengan apa kata Allah swt. Apakkah selama ini apabila kita membuat keputusan kita meletakkan Allah swt dihadapan kita?

Kalau kita ingin mengikut apa kata hati terlalu banyak yang kita inginkan tetapi apakah yang kita inginkan itu akan menyebabkan kita akan hidup bahagia didunia dan di akhirat nanti. Mari kita merenung apa yang telah kita lakukan sepanjang minggu yang lalu? Berapa banyak apa yang kita lakukan sebenarnya mengikut nilai-nilai yang disukai oleh Allah swt dan berapa banyak pula tindakan yang kita lakukan bertentangan dengan nilai Allah swt.

Setiap keputusan yang kita ambil akan menyebabkan perubahan dan setiap perubahan yang kita lakukan akan memberikan kesan kepada persekitaran, keluarga dan masyarakat dimana kita berada. Mari kita sama sama memperbaiki kehidupan kita supaya apa yang kita lakukan adalah sesuatu yang memberikan kebaikan kepada diri kita, keluarga kita dan juga syarikat dimana kita berada.

posted on behlf of IAR

0 comments: