Thursday, October 15, 2009

Adakah Darah Perjuangan Diperlukan

Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Perjuangan suatu yang memerlukan pengorbanan, perjuangan juga memerlukan keputusan untuk menjadikan diri sebagai pejuang atau tidak. Namun apakah yang kita perjuangkan? Adakah kita memperjuangkan bangsa? Adakah kita memperjuangkan semangat kebangsaan? Adakah kita memperjuangkan pahaman? Adakah kita memperjuangkan kehidupan? Adakah kita memperjuangkan Agama? Atau apakah sebenarnya yang perlu kita perjuangkan? Atau kita tidak pernah memperjuangkan apa-apa didalam kehidupan kita.

Miri kita Tanya kepada diri kita apakah yang telah kita lakukan dan kita merasakan ianya adalah suatu pengorbanan yang begitu besar yang telah kita lakukan didalam kehidupan kita? Jika begitu sukar untuk menjawab persoalan ini, mungkin pengertian perjuangan masih tiada didalam kamus kehidupan diri kita. Mungkin kita masih selesa dengan apa yang ada disekitar kita dan tidak merisaukan apa sahaja yang berlaku di dunia ini. Apakah pengorbanan yang perlu kita lakukan? Ada yang berkorban untuk kekasih, ada untuk isteri atau suami, ada untuk anak-anak dan ahli keluarganya. Ada yang berkorban untuk manusia. Apakah saat manis yang boleh kita ingati didalam perjuangan dan pengorbanan yang telah kita lakukan didalam kehidupan ini.


Setiap perjuanagan dan pengorbanan akan dinilai oleh Allah swt, jika ianya dilaksanakan atas dasar untuk mencari keredaan Allah swt maka Allah swt akan memberikan ganjaranya, sebaliknya jika perjuangan dan pengorbanan itu dilakukan bukan atas dasar Allah swt, walaupun sedikit untuk mendapat pujian maka segalanya tidak akan diterima oleh Allah swt. Suatu perjuangan itu pastinya akan Berjaya sekiranya kita tidak meletakkan kemampuan kita dihadapan tetapi kita meletakkan kemampuan Allah swt dihadapan dan kita tidak lebih dari orang-orang yang diuji oleh Allah swt untuk menjayakan perjuangan tersebut. Dengan tanggapan ini segala kesukaran akan menjadi mudah, segala penderitaan akan menjadi suatu kemanisan, segala cacian akan menjadi suatu dugaan yang perlu dilalui penuh dengan keinsafan.

Mari kita merenung sejauh mana kita telah menghampiri diri kita dengan Allah swt, adakah dengan sembahyang yang selalu alpa akan menjdikan kita dikasihi Allah? Apakah dengan selalu melanggar perintah Allah swt kita dikatakan takut kepadaNya?, Apakah dengan meringankan segala suruhanNya kita akan menjadikan diri kita sentiasa mengingati Allah swt?. Apakah kita hampir kepada kitab-kitabNya? Atau kita memberikan alasan itu tugas para ustaz dan ustazah sahaja. Mari kita renung apa yang telah kita lakukan didalam kehidupan agar kehidupan itu memberikan makna yang besar buat kehidupan di akhirat nanti. Amin

0 comments: