Thursday, October 15, 2009

Kekirian Sejauh Mana Dirasai

Assalammualaikum dan salam sejahtera,


Kekikiran sejauh mana kita merasainya, kita mungkin merasakan kita telah cukup dermawan dan bayak memberikan bantuan kepada orang lain tetapi adakah kita sedar bagaimana orang-orang terdahulu telah melakukannya demi untuk mendapatkan keredaan Allah swt didalam kehidupan mereka.


“Kalau saja anak adam sudah mempunyai dua lembah emas, tentu ia masih menginginkan yang ketiga. Tidak ada yang dapat memenuhi mulut anak Adam kecuali tanah, lalu Allah menerima taubat siapa yang bertaubat.” Manusia memang sentiasa mahu mendapatkan yang lebih banyak dari yang dimiliki oleh oranglain.

Perhatikan Fir’aun! Ia belum puas dan berasa cukup dengan kerajaan Mesir yang dimilikinya. Ia masih ingin naik ke langit dengan menyatakan kepada Haman, “Hai Haman, buatkan untukku bangunan yang tinggi supaya aku boleh sampai ke pintu-pintu langit, supaya aku dapat melihat Tuhannya Musa dan sesungguhnya aku melihat Musa adalah seorang pendusta” (Al Mukmin 36)

Jika Allah telah menjagamu dari kekikiran dirimu, bererti Dia telah menggiring segala kebaikan untukmu. “Dan barang siapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, maka itulah orang-orang yang beruntung.” (At Taghabun 16)

Suatu ketika Abu Thalhah pulang kerumahnya dengan membawa seseorang tetamu, Ia berkata kepada isterinya, “Itu adalah tamu Rasulullah saw” Isterinya berkata, “Lalu dari mana kita akan memberinya makan, sedangkan kita tidak punya apa-apa kecuali cukup buat kita dan anak-anak kita.” Abu Thalhah berkata, “Kalau begitu kita beri anak-anak kita makan dan peruntukan kita untuk tetamu kita,” Isterinya berkata “Baik sungguh pendapatmu” Kedua-duanya tidur dalam keadaan lapar. Keesokan harinya Rasulullah saw bertemu dengannya lalu bersabda, “Tuhannu merasa heran terhadap tindakanmu malam tadi.” Kemudian Allah swt menurunkan firman Nya: ty“Dan mereka mengutamakan orang lain (orang-orang muhajirin) daripada diri mereka sendiri, sekalipun sebenarnya mereka memerlukan (apa yang mereka berikan itu). Barang siapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, maka mereka itulah orang-orang yang beruntung.” (Al Hasyr 9)


Marilah kita membantu orang-orang yang memerlukan kerana jika tiada orang yang memerlukan sesuatu tetapi kita banyak harta yang mahu diberikan, maka apa yang kita miliki adalah tidak berharga sama sekali. Mungkin sedikit tetapi nilai disisi Allah swt adalah besar kerana keikhlasan dan pengorbanan yang diberikan. Allah hu Alam.

0 comments: