Thursday, October 15, 2009

Hidup suatu permainan atau perjudian

Assalammualaikum dan salam sejahtera



http://kalamiar.blogspot.com/2009/10/bergembira-menanti-kematian.html



http://www.haluan.org.my/



Apakah hidup ini untuk permainan dan lakunan semata-mata? Apakah tiada sebab yang kuat kenapa kita dihidupkan sehinggakan kita tidak merasakan peranan yang perlu kita lakukan dengan sebaik mungkin dan sentiasa dirasai didalam kehidupan kita. Apkah kita merasakan kehidupan ini sebagai ujian dimana apabila kita mahu mengambil ujian, kita sentiasa berusaha untuk memastikan agar ujian yang akan kita lalui pasti lulus dan Berjaya.



Sekiranya kita merasakan kehidupan in sebagia perniagaan tentu sekali kita tidak mahu kerugian didalam perniagaan yang kita laksanakan, kita tentu sahaja mahu keuntungan yang begitu besar dan kita tentu akan sanggup melakukan apa sahaja bagi memastikan perniagaan yang sedang kita usahakan akan mendapat keuntungan yang besar. Lebih-lebih lagi jika sentiasa menyadari akan ada jualan lelong atau jualan murah yang berlipat kali ganda keuntungan yang akan kita perolehi apabila kita Berjaya mendapatkannya untuk didagangkan di kemudian hari.



Namun mengapa kita sering tidak merasai akan ujian dan perniagaan ini didalam kehidupan kita? Kita sering mahukan sesuatu yang kita Nampak sahaja, atau kita hanya mahu sesuatu pujian tetapi tidak mahu pujian dari Allah swt. Itulah manusia yang dijadikan Allah swt yang sentiasa mencari harta walaupun telah mempunyai dua gunung emas, Allah swt ingin melihat manusia agar selalu insaf dan sedar bahawa mereka sebenarnya adalah hamba-hambaNya yang sentiasa tidak bebas dari pemerhatian Allah swt namun mereka boleh melakukan sesuatu yang bertentangan dengan perintah Allah swt dan allah swt mahu melihat manusia bertaubat dan dia maha pemberi taubat untuk menunjukkkan sifat rahmat dan kasih sayangNya. Adakah kita merasai kasih sayang Allah swt kepada kita?



Adakah kita sedar hanya mereka yang merasai disayangi sahaja yang mungkin dapat membalas kasih dan sayang Allah swt, namun bagaimana untuk merasakan kasih sayang allah swt sekiranya kita tidak menyedari segala pemberian hadiah yang begitu banyak kepada diri kita, menyedari dan mengenali sifat-sifatNya sehingga hati ini penuh dengan kerinduan dan kecintaan kerana kehidupan tanpa Allah swt seolah-olah tiada kehidupan dan kenikmatan. Marilah kita mula untuk mengenal Allah swt dan juga rasullullah saw. Amin

0 comments: