Thursday, October 15, 2009

Jihad, Perjuangan & Pengorbanan

Assalammualikum dan salam sejahtera,



http://kalamiar.blogspot.com/2008/09/adakah-kita-lupa-pada-allah.html



Jihad suatu yang memerlukan darah untuk dikorbankan, mungkin ini suatu tanggapan kita apabila memperkatakan tentang Jihad semasa Zaman rasulullah saw dahulu. Namun semangat jihad perlu sentiasa berkobar didalam diri kita kerana semua orang islam dituntut untuk berjihad dan mungkin bentuk dan caranya berbeza, apabila kita ke Plastine semangat jihad dikalangan penduduk disana begitu tinggi, mereka sanggup mengorbankan diri mereka untuk mendapatkan surga Allah swt. Mereka berusaha dimana sahaja yang boleh bagi memastikan Allah swt diletakkan didalam hati-hati mereka.



Namun didalam diri kita cabaran yang kecil pun begitu sukar untuk dihadapi, perasaan begitu lemah dan mudah dikalahkan oleh saitan, mengapa tiada kekuatan, mengapa tiada kesungguhan, mengapa dan mengapa sentiasa bermain didalam pemikiran kerana kekalahan demi kekalahan melawan hawa nafsu. Ramadan baru sahaja berlalu, didikan dan latihan baru sahaja kita harungi, adakah kita Berjaya didalam latihan? Sekarang adalah medan perjuangan untuk melihat sejauh mana latihan benar-benar menyediakan diri kita untuk perjuangan melawan saitan dan koncu-koncunya.



Peperangan mungkin suatu yang menakutkan, memerlukan persedian daripada banyak hal, keberanian dan strategic diperlukan dan segalanya memerlukan kesungguhan kerana menentukkan samada mati atau hidup. Tetapi apakah pula perasaan kita bila kita melalui peperangan harian kita? Adakah kita benar-benar bersedia? Adakah kita meletakkan komitment yang tinggi atau kita tidak memikirkan langsung peperangan yang sedang berlaku ini. Adakah kita sedang didalam peperangan? Jika kita menyatakan tidak, mungkin kita di arena yang berbeza, Rasulullah saw menyatakan kita sentiasa berperang, iaitu berperang melawan hawa nafsu, Adakah kita merasakan peperangan ini? Atau kita selalu kalah kepada hawa nafsu.



Kita perlu berjuang dan perjuangan diiringi dengan penderitaan dan pengorbanan, Apakah mungkin saat-saat peperangan akan memberikan kemanisan didalam perjuangan, apakah kita sentiasa menantikan peperangan untuk melihat sejauh manakah kegagahan dan kejayaan kita melaluinya. Tanpa ada perjuangan kita tidak dapat mengukur apakah kita mampu atau tidak, ianya tiada cubaan atau permainan, sebaliknya setiap saat yang berlalu pasti akan dicatitkan kegala keputusan dan kejayaan adalah suatu kemestian tanpa ada alasan. Marilah kita cuba belajar untuk hidup tanpa alasan kerana selepas kematian kita berhadapan dengan makamah Allah swt yang begitu sukar untuk memberikan alasan Marilah kita bermula dengan langkah pertama yang menjadikan kita boleh melangkah ribuan kilometer seterusnya. Allah hu alam.

0 comments: