Wednesday, May 6, 2009

Adakah Kita Memilih Yang Terbaik?

Kehidupan adalah suatu pilihan yang perlu kita lakukan untuk mendapatkan yang terbaik dan sesempurna yang mungkin. Namun ramai manusia memilih untuk melalui kehidupan ini penuh dengan kesukaran dan penderitaan. Pilihan di tangan kita dan Allah swt tidak merubah yang yang ada kecuali manusia itu sendiri memilih untuk melakukan perubahan.

Kita sering memarahi anak, namun kita juga boleh tidak memarahinya. Sebagai contohnya kita mungkin lewat bangun hari ini, kita boleh menyalahkan isteri kerana tidak bangun lebih awal atau tidur semula selepas bangun dari tidur semasa buat susu anak. Apa yang telalh berlaku adalah suatu yang telah berlaku dan kita tidak boleh melakukan apa-apa lagi untuk kembali kepada masa yang telah berlalu. Apa yang boleh kita lakukan adalah bertindak secepat mungkin untuk bersedia dengan hati yang ceria, tidak perlu marah-marah sebaliknya mengejutkan isteri yang masih tertidur dengan kata-kata semangat, “sayang bangun cepat kita dah terlewat, abang akan sediakan minum pagi ini” Beri sokongan dan bukan mencari lebih masalah terhadap apa yang telah berlaku.

Hanya 10% sahaja perkara yang diluar kawalan kita, kita tidak boleh berbuat apa-apa terhadap perkara yang berlaku, namun 90% adalah pilihan kita dan didalam kawalan kita samada kita hendak menjadikan apa yang akan berlaku penuh dengan kegembiraan dan kejayaan. Mungkin ada orang yang membenci kita tetapi kenapa kita perlu mengambil kira perkara tersebut didalam kehidupan kita, ambillah sikap terbuka yang belum tiba masanya untuk mereka menyukai kita, kita hanya perlu melakukan yang terbaik dan Allah swt sahaja yang akan memberikan kasih serta sayang kedalam hamba-hamba yang dikehendakiNya. Walau apa yang berlaku semuanya adalah ujian untuk Allah swt melihat bagaimana kita cuba melakukan yang terbaik didalam kehidupan kita. Adakah kita benar-benar berusaha untuk mendapatkan yang terbaik dan sekiranya kita masih belum mendapatkannya, tentu ada sebab disebalik yang ditentukan oleh Allah swt mengapa perkara tersebut perlu berlaku sebegitu.

Mungkin suatu perkara itu baik pada pandangan kita dan kita berharap agar ianya berlaku namun Allah swt lebih mengetahui dan mahukan yang terbaik buat diri kita dan menjadikan perkara yang kita inginkan tidak menjadi kenyataan. Mungkin kita tidak mahu perkara tersebut berlaku sebab kita rasa buruk, sekiranya berlaku dan Allah swt lebih mengetahui memberikan perkara yang kita sangka buruk tetapi penuh dengan Rahmat dan kebaikan dari Allah swt. Yang penting adalah kita berusaha bersungguh untuk mendapatkan atau mengelakkan, namun apabila berlaku juga kita perlu berbaik sangka kepada Allah swt yang maha bijak sana dan sempurna perancangannya. Kita perlu berusaha untuk mendapatkan yang terbaik kerana 90% adalah didalam bidang kuasa kita untuk berusaha mendapatkannya. Allah hu alam

0 comments: