Wednesday, May 6, 2009

Panduan Hidup Sejauh Mana Diperlukan

Kita sering berbincang untuk mengatasi masalah yang dihadapi, mengapa kita tidak mengambil jalan untuk mencegahnya, kita sering memikirkan tentang keuntungan kehidupan di dunia berbanding keuntungan diakhirat. Kita sering mahu melihat yang saintifik tanpa berfikir mengapakah larangan telah diberikan didalam Al Quran yang telah diturunkan oleh Allah swt kepada rasulNya. Allah swt yang menjadikan manusia tentu sekali mengetahui apakah yang terbaik buat diri manusia dan apakah yang patut dijauhi oleh manusia. Jika Allah swt mengharamkan perkara-perkara tersebut, tentu sekali mudaratnya adalah lebih besar dari kebaikan yang diberikan kepada manusia.

Kita perlu percaya dan kepercayaan ini perlulah secara total tanpa kita mempertikaikan sama sekali, kita perlu mentaati agar kita Selamat di dunia dan juga di akhirat. Video yang disertakan adalah kajian kepada rakyat Amerika dimana 1 dari 3 orang yang diselidiki mempunyai tanda-tanda seperti di video tersebut. Sejauh mana kenyataan dan kebenarannya hanya Allah swt yang mengetahui, mungkin sebab itu pengharaman di tetapkan bagi muslim untuk memastikan umatnya mendapat yang terbaik didalam kehidupan di dunia. Bagi yang ingin menguji daging babi mungkin boleh mengunakan air coca cola dan siramkan kepada daging tersebut samada sudah dimasak atau belum tentu sekali akan melihat binatang seperti cacing keluar dari daging tersebut. (Sejauh mana kebenarannya saya sendiri tidak pernah mengujinya tetapi sesiapa yang mencuba mungkin boleh berkongsi maklumat tersebut).

Apa yang penting adalah ketaatan tanda lambang kepercayaan kita kepada pencipta yang mengetahui segala-galanya. Bukan untuk mempertikaikan samada kesan sekiranya memakan daging babi akan memudaratkan atau tidak yang penting adalah kepatuhan perlu didahulukan tanda kepercayaan kita kepada Allah swt. Diri kita terlalu lemah, kita tidak mampu untuk menahan dari bernafas, tidak tahan untuk menahan kentut atau kencing, namun kita selalu sombong seolah-olah kita yang boleh mentadbirkan diri kita sendiri, untuk memastikan darah sentiasa mengepam keseluruh tubuh badan pun bukan di dalam kawalan diri kita, untuk menutup kelopak mata sendiri pun kita tidak dapat mengawalnya. Maka kita amat perlu kepada Al Quran untuk kita memahami bagaimana kita perlu melalui liku-liku kehidupan ini, berapa lama kita telah menyebabkan Al quran kesepian didalam kehidupan kita?

Kita simpan baik-baik sehingga kita lupa dimana letaknya, mungkin kita terima Al Quran semasa hari perkahwinan dan kemudian tidak pernah membeli Al quran lagi didalam kehidupan, namun kita beli begitu banyak buku untuk tatapan kehidupan. Bagaimana sikap kita kepada ilmu pemberian dari Allah swt? Kita perlu berubah dan perubahan memerlukan kita melakukan keputusan dan keputusan perlu dilakukan sekarang untuk menjadikan kita manusia yang benar-benar bersyukur. Amin

0 comments: