Thursday, May 14, 2009

Mengapa Tidak Bersiap Untuk..



Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Kebesaran Allah swt tidak dapat dinafikan, kita mampu merasakan dimana sahaja sekiranya kita mengunakan akal untuk memikirkannya. Persoalannya sejauh mana kita telah mengunakan akal pemikiran untuk memikirkan tentang kebesaran Allah swt. Jika kita melihat kejadian yang ada dimuka bumi ini tentu sekali kita tertanya-tanya, bagaimana kesempurnaan kejadian yang begitu jelas seperti kejadian diri kita sendiri. Kita tidak boleh menafikan penciptaan Allah swt yang menjadikan manusia dengan jantung sentiasa mengepam darah tanpa ada arahan dari diri kita sepanjang waktu sehingga masa yang tertentu dan akan berhenti pula walaupun kita tidak mahu ia berhenti.

Bulan dan bintang yang berada diangkasa tanpa tiang, berpusing dengan kelajuan yang tersendiri bagi setiap bintang, penuh dengan misteri keajiban yang tidak dapat dibayangkan kecuali apabila kembali kepada Allah swt. Cahaya matahari yang sampai kebumi tetap dalam tempuh 24 jam dam menjadikan siang dan malam, tidak terlalu laju atau terlewat, sentiasa tepat dan sentiasa cukup kepanasannya. Mungkin jika jarak terdekat sedikit, kita akan merasakan kepanasan yang amat sangat dan akan mencairkan air batu di kedua kutub. Atau jika terjauh sedikit mungkin semua air laut menjadi batu, mungkin amat sukar kehidupan yang penuh dengan kesejukkan.

Tetapi kita sering tidak mengerti, atau tidak mahu mengerti, kita tidak merasakan segala-gala yang kita rasai adalah suatu pemberian dari Allah swt untuk melihat kita sejauh mana kita benar-benar bersyukur. Adakah kita sedar bahawa sehari di akhirat adalah bersamaan seribu tahun di dunia. Jika di dunia kita hidup di dunia selama 60 tahun ini bermakna kita seolah olah berada diakhirat baru satu jam setengah, sedangkan kita tidak tahu berapa lamakah lagi yang akan perlu kita lalu bila di akhirat nanti. Jika satu jam setengah di akhirat akan menyebabkan kita tersiksa lebih kurang 60 tahun di dunia adalah bijak jika kita memikirkkan apakah persedian yang perlu disediakan bagi kehidupan selepas mati dari mengejar kehidupan di dunia. Namun sebagai manusia kita selalunya mencari kehidupan dunia, jika ada segunung emas pasti manusia akan cuba untuk mendapatkan gunung emas kedua buat diri mereka.

Kita selalu memikirkan tentang kehidupan dunia sehinggakan kita tidak sedar bahawa kehidupan itu sementara dan akhitnya kita akan mati. Kita tidak risau untuk mencari apa yang perlu disediakan untuk perjalanan yang jauh yang akan kita lalui nanti, namun perjalan itu suatu yang pasti dan bijaklah orang yang cuba merendahkan diri menjadi hamba-hamba yang takut dan brharap akan keredaan Allah swt. Amin.

** Catatan Gambar (Matahari dari jarak 5000km)

0 comments: