Wednesday, May 6, 2009

Merancang Peta Kehidupan

Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Bagaimanakah kita merancang masa depan kita? Kita simpan wang dan harta untuk masa tua kita? Kita mahukkan kesenangan selepas kita tua nanti, bak kata orang menabung buat masa tua. Mungkin kita beranggapan semasa tua segala-galanya telah berkurangan dan kita perlu menyediakan sebanyak mungkin untuk hari tua. Namun adakah kita begitu pasti yang kita akan mencapai usia yang tua didalam kehidupan kita. Sebenarnya kita tidak tahu bilakah kematian itu akan datang kepada kita, yang pasti kita memang telah dijatuhkan hukuman mati, kita pasti mati.

Apabila merancang masa depan kita tidak perlu melihat masa yang berlalu sebagai panduan utama kita, kita perlu melihat apakah yang mungkin kita lalui di hadapan kita dan apakah yang kita mahukan sebenarnya didalam kehidupan yang begitu singkat. Ibarat semasa memandu kita perlu melihat apakah yang ada di ceremin besar yang ada dihadapan kita, sekali sekala mungkin kita perlu melihat cermin kecil untuk melihat belakang yang telah kita tinggalkan atau melihat apa yang mungkin berlaku dibelakang kenderaan kita. Kita tidak boleh memandu kehadapan dengan melihat cermin kecil dihadapan kita dan tidak juga boleh memandu dengan baik sekiranya kita tiada cermin kecil untuk melihat balakang. Namun yang penting adalah melihat apakah yang akan kita tempuh dihadapan kita agar kita sentiasa berada diatas jalan yang betul.

Kita perlu kepada peta yang betul apabila kita mahu menuju kepada distinasi yang kita mahukan. Tanpa peta yang betul kita tentunya akan sesat jalan dan perlu berpatah balik untuk mencari jalan yang sebenarnya yang perlu kita lalui. Apakah kita sekarang telah mempunyai peta yang betul tentang kehidupan yang akan kita lalui? Apakah kita sering menyemak peta yang kita ada agar peta yang kita pegang adalah peta yang akan membawa diri kita kepada tempat yang telah kita hajatkan. Berapa banyak masa yang kita gunakan untuk mencari peta yang kita ada, adakah kita sering menyemak dimana kedudukan kita sekarang? Adakah kita tahu dimana kodinit kita agar kita sentiasa berada diatas jalan yang betul.

Sekiranya kita tidak tahu samada peta kita betul atau salah dan kita mengikuti apa sahaja peta yang kita ada, sekiranya peta itu salah dan kita mengikutinya betul-betul maka kita akan berkesudahan dengan betul-betul salah. Adakah kita mahu membiarkan kehidupan kita berakhir dengan banyak kesilapan? Oleh sebab itu kita perlu menyemak kembali apakah peta kita kerana apa yang kita fikirkan akan kita rasa dan apa yang kita rasa akan kita laksanakan didalam kehidupan ini. Bukan senang nak senang, kalau takut susah, susah nak senang. Kita perlu menyemak peta kita dan panduannya adalah Al Quran sebuah kitab yang tidak pernah ada kesilapan didalamnya. Allah hu alam.

0 comments: