Friday, May 22, 2009

Perjuangan Memerlukan Pengorbanan

Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada datuk-datuk, tuan puan, sahabat-sahabat yang telah memberikan persetujuan untuk memberikan sedikit usaha untuk membantu Sekolah Agama Ibn Khaldun didalam mendapatkan keewangan untuk tujuan pembinaan bangunan baru sekolah tersebut.

Yang berbahagia Datuk-datuk, tuan-tuan, puan-puan dan sahabat-sahabat,

Yang penting adakah kita terlibat didalam usaha menjayakan sebuah sekolah agama ini, bukan berapa banyak RM yang kita dapat kerana berapa banyak RM adalah ketentuan Allah swt, yang perlu kita tanya berapa banyak usaha yang telah kita lakukan? Berapa banyak manusia yang kita temui dan kita sanggup berkata untuk memohon bantuan tersebut.

Ya Allah, Engkau berilah kami hati-hati yang ikhlas agar segala usaha-usaha ini mendapat keredaanMU, engkau jadikanlah kami orang yang benar-benar berserah kepadaMU, hanya engkau yang memberi dan kami hanya boleh berusaha dan semuga usaha-usaha yang sedikit ini akan mendapat sesuatu yang terbaik di akhirat nanti. Amin

http://kalamiar.blogspot.com/2009/03/sejauh-mana-kita-berusaha-untuk-menjadi.html

Bersama-sama ini dilampirkan contoh resit yang akan digunakan oleh datuk-datuk, tuan puan dan sahabat-sahabat didalam membantu melakukan kutipan tersebut, dilampirkan juga surat kebenaran yang diberikan sehingga bulan Jun 2009 ini.

Bagaimana untuk mengutip?

1. Sekiranya anda seorang pensyarah, jurulatih, guru atau tenaga pengajar, anda boleh memaklumkan seperti berikut:
“Maafkan saya sebentar, bersama-sama saya ini ada sedikit kupun kutipan derma dari sebuah sekolah agama (sekolah Menengah Ibn Khaldun) di Selangor. Sekolah ini adalah sebuah sekolah agama yang telah beroperasi selama 17 tahun dan sekarang ingin membina sekolah baru dengan keperluan keewangan sebanyak 6 juta. Rakan saya amat-amat berharap agar saya dapat membantunya didalam mendapatkan keewangan yang begitu besar ini. Diharapkan pihak tuan puan dapat membantu sekolah ini bagi kebaikan agama Islam dan juga agar kita mendapat keredaan Allah swt. Saya ucapkan terima kasih di atas kesudian pihak tuan puan membantu sekolah ini.”

2. Sekiranya anda seorang Ketua pejabat, pengetua, pengurus:
Anda hanya perlu meminta anggota anda membantu anda untuk mengutip derma dan insaalah apa yang berlaku adalah ketentuan Allah swt.

3. Sekiranya anda seorang yang anda rasakan tiada kedudukan atau pangkat;
Anda tentunya ada rakan, saudara, adik beradik dan sahabat, anda hanya menunjukkan resit tersebut dan memaklumkan bahawa anda ingin membantu sekolah ini untuk membina sekolah baru, anda tidak perlu risau samada mereka mahu memberi atau tidak mahu memberikan derma tersebut. Allah swt telah menentukan samada sekolah ibn khaldun akan mendapat derma dari mereka atau tidak, yang penting adakah kita telah berusaha untuk memberikan peluang untuk mereka menderma.

4. Sekiranya anda mengenali seorang yang mampu untuk membantu mengutip derma seperti contohnya setiausaha badan kebajikan islam, sila maklumkan no tel dan nama mereka bagi pihak sekolah menghubungi mereka untuk membantu kami mendapatkan derma dari organisasi tuan
5. Sekiranya anda mengenali seorang dermawan, mungkin anda boleh memaklumkan kepada kami untuk kami menyediakan proposal pembinaan sekolah tersebut dan kami akan menghantar terus kepada mereka atau menghantar kepada tuan untuk tuan memajukan permohonan tersebut. Kita hanya berusaha dan Allah swt yang menentukan samada Allah swt mahu memberikan bantuan tersebut melalui mereka yang kita mohon bantuan tersebut.

Bagi mereka yang ingin mendapatkan resit-resit bolehlah memaklumkan kepada saya atau emailkan kepada smik_salam@yahoo.com insaallah pihak sekolah akan menghantar jumlah kupun yang diperlukan (satu buku kupun bersamaan RM100), dan juga surat kebenaran dari Majlis Agama Islam Selangor

0 comments: