Monday, May 11, 2009

Semoga Kami Mengenali Dirimu, Kekasih Allah SWT

Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Sejauh manakah kita sebenarnya mengenali isteri dan anak-anak kita? Apabila isteri kita mengandung kita tentu tidak mengetahui samada anak itu lelaki atau perempuan kecuali dengan peralatan moden masa kini. Kita juga tidak mengetahui bagaimana rupa atau bentuk tubuh badan anak kita, bagaimana rupa wajah dan tubuh badannya.
Namun sebaliknya apabila ditanya kepada orang-orang yahudi yang telah memeluk islam, adakah mereka mengenali diri rasulullah saw sebelum keislaman mereka, mereka menjawab kami mengenali diri rasulullah melebihi diri anakanak kami, kami mengetahui dengan jelas sikap, perangai, budi bicara, kebaikan, keadilan dan segala-gala tentang diri rasulullah saw.

Mengenali diri rasulullah saw dengan begitu jelas bukan bermakna akan menyebabkan seseorang akan beragama Islam, sebaliknya kaum musrikin di Mekah amat-amat mengenali sikap dan kehidupan diri rasulullah saw yang begitu baik dan sempurna tetapi tetap tidak beriman dengan Islam.

Mari kita melihat diri kita, adakah kita mengenai diri rasulullah saw, adakah kita dapat merasakan betapa cintanya rasulullah saw kepada diri kita? Adakah kita mengetahui sifat-sifat diri rasulullah saw? Adakah kita sebaliknya mengenali diri anak-anak kita? Jika orang yahudi tidak mengenali anak-anak mereka sendiri melebihi dari diri rasulullah saw pun amat sukar untuk beriman, bagaimana pula generasi sekarang yang begitu asing dengan sirah diri rasulullah saw.

Marilah kita memulakan hari dan saat ini untuk kita mula mengenali diri seorang rasul yang telah menyampaikan Islam sehingga kita merasai nikmat hari ini. Mari kita mula membuka buku-buku sirah untuk kita mengenali sikap dan kesungguhan dan perjuangan diri rasulullah saw. Amin

0 comments: