Monday, May 24, 2010

Merubah dan berubah keperluan kehidupan

Assalammualaikum dan salam sejahtera



Memperbaiki diri sendiri suatu taujuk yang penting untuk di nilai dan dihayati didalam kehidupan. Kira sering mengunakan mata untuk melihat dan kita banyak melihat perubahan demi perubahan didalam kehidupan seseorang namun perubahan untuk kita sendiri jarang dapat kita lihat dengan erti kata yang sebenarnya. Kita begitu cepat dapat menangkap perubahan dalam diri anak-anak kita, perubahan dalam diri isteri atau perubahan dalam diri suami. Kita begitu peka dan sensitive terhadap perubahan walaupun sedikit seperti tempat duduk kita teralih, atau ada orang mengunakan buku-buku kita dan sebagainya.



Namun perubahan yang sepatutnya kita lakukan kita jarang-jarang sekali peka dan kita selalu membiarkan waktu berlalu yang akan mengubah diri kita. Kita tidak mengunakan waktu yang ada untuk memastikan perubahan itu berlaku seperti yang kita kehendaki. Jika kita menetapkan untuk bertambah ilmu tentunya kita perlu memperuntukkan waktu bagi kita membaca buku-buku atau mendengar ceramah demi ceramah, perubahan ilmu tidak akan dating bergolek tanpa kita rancang apakah yang akan kita lalui untuk mendapatkannya.



Kita perlu menyediakan sebab-sebab untuk mendapatkan hasil kerana hasil itu adalah milik Allah dan sebab itu milik kita. Apa yang kita sediakan pada hari ini atau apa sebab-sebab yang kita lakukan sekarang pastinya akan mengubah keputusan masa akan datang. Kita perlu melihat sebab sebab yang kita lakukkan sekarang kerana dengan sebab-sebab itu mungkin akan mengubah apa yang akkan datang, namun tidak semestinya berlaku seperti yang kita inginkan. Semuanya didalam pengetahuan Allah swt dan kita perlu belajar untuk menyerahkan segala-galanya kepada Allah swt dan dan yang pasti samada baik atau buruk pandangan kita sebenarnya ianya adalah dari Allah swt dan kita perlu sentiasa melihatnya dengan penuh kebaikan dan pasti ada yang mahu diuji oleh Allah kepada kehidupan yang ingin kita lalui. Allah hu alam.



Haluan bersama-sama beberapa NGO yang lain telah menghantar sukarelawan ke Gaza didalam Lifeline 4 gaza . Sila ikuti perkembangan perjalanan bantuan ini melalui radio IKIM pada setiap malam, jam 10 mlm. Marilah kita sama-sama mendoakan kesejahteraan mereka dan semuga mendapat keberkatan bagi mereka yang kesana dan juga kita yang berada di Malaysia . Marilah kita menghulurkan sedikit kemampuan yang diberikan oleh Allah swt untuk membantu penduduk gaza melalui TABUNG HALUAN PALESTIN: (MAY BANK – 5-644-902-085-28). Semuga sedikit sumbangan kita diberkati Allah swt. Amin

Harap dapat memanjangkan email ini kepada sesiapa sahaja agar kita dapat membantu penduduk gaza, siapa lagi jika tidak kita yang melakukannya. Semuga sedikit amal kita ini akan dinilai nanti di akhirat kelak, Allah hu alam.

0 comments: