Wednesday, August 19, 2009

Kebanggaan Sejauh Mana Dirasakan


Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Kebanggaan suatu sifat yang ada didalam ramai manusia, ramai yang berbangga dengan kedudukan mereka, ramai yang berbangga dengan harta yang mereka punyai, ramai yang berbangga dengan bilangan anak, ramai yang berbangga dengan rupa paras yang cantik, ramai berbangga dengan rumah yang baru dibeli atau diubah suai, ramai berbangga dengan kenderaan yang baru dibeli dan dimiliki. Namun sejauh mana kebanggan itu akan menyebabkan kebahagian bagi kehidupan itu.


Mungkin kita selesa dan bangga apabila dapat menceritakan tentang kejayaan atau kebahagian yang kita perolehi tetapi untuk apa sebenarnya kebanggan tersebut? Adakah dengan merasakan kebanggaan kita akan bertambah sihat? Atau dengan kebanggan akan menghampirkan kita dengan Allah swt? Atau dengan kebanggaan kita akan sentiasa gembira? Apakah tidak boleh berbangga?


Mengapa kita berbangga? Kita berbangga kerana kita mahu berkongsi kejayaan kita untuk orang lain mengikuti kita atau kita ingin memaklumkan bahawa kita mampu untuk mencapai sesuatu tahap yang terbaik dan anda juga boleh untuk mengikut jejak kejayaan kita. Mungkin juga untuk merendah-rendahkan orang lain kerana tidak mendapat seperti apa yang kita perolehi.

Adakah kita berbangga apabila kita beragama ISLAM? Adakah kita mahu memeklumkan betapa beruntungnya apabila menjadi seorang Islam, sejauh mana Islam telah menyelamatkan diri kita daripada jurang kehancuran, adakah kita berasai bertapa besarnya nilai Islam didalam kehidupan kita. Apakah kebanggaan yang ada didalam diri kita? Marilah kita semak sejauh mana kita benar-benar merasai keuntungan apabila dianugerahkan Iman didalam kehidupan dan sejauh mana pula kita menyayangi kehidupan pemberian Allah swt kepada diri kita. Allah hu alam


Bodoh sombong

''Di sebuah kampung ada 3 org remaja yg suka lepak. Nama depa ni ALI, BUDIN & JOE. Aktiviti seharian depa ni menyebabkan tok imam tak senang duduk. Pada satu hari tok imam tu datang dengan niat nak tarbiyah depa ni. Maka berlakulah beberapa insiden cabar-mencabar. Tok imam tu cabar si mangkuk 3 ekor tu ke surau waktu Maghrib nanti. Si ALI pun berkata, 'Tok imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa, nanti kami buktikan yg kami bukanla jahil sangat seperti yg disangkakan'.

Maka apabila hampir masuk waktu Maghrib pergilah malaun 3 ekor tu ke surau. Tok imam pun suruh ALI azan. Tanpa berlengah terus je ALI azan, 'Allah Ta'ala… Allah Ta'ala…' Dengan segera tok imam merampas mikrofon daripada ALI & menyuruh tok bilal azan semula. Terserlah kejahilan ALI. Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat takbiratul ihram. Tok imam pun satu hal, angkat sekali tak khusyuk, angkat 2x pun tak khusyuk jugak lagi. Masuk je kali ke-3, BUDIN panggil tok imam. 'Tok, tok duduk kat belakang, biar saya jadi imam.' Tok imam pun undur la ke belakang.

BUDIN pun angkat le takbiratul ihram. 'Allahu akbar!' Maka para makmum pun ikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat. Tiba2 je si BUDIN ni pusing ke belakang dan berkata, 'Aa, tengok! Sekali jee tokkkk!!'
...Lalu batallah solat BUDIN. Yg lain2 pun ikut berenti sambil ketawa terbahak2.

Tok imam pun mintak pulak si JOE jadi imam. Si JOE pun terus ke depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis sembahyang. Siap dengan wirid2nya sekali. Punyalah respek tok imam kat si JOE niii. Lepas solat, tok imam pun puji2 ler si JOE ni. Tapi dengan bongkaknye si JOE berkata, 'He hee, itu belum ambil wuduk lagi tu. Kalau tak, lagi dasyat aku sembahyang. He heee…'

Tok imam pun terkedu & terus pengsan hehehehehe...

0 comments: