Wednesday, August 19, 2009

Ramadhan Kehadiranmu Dinantikan


Assalammualaikum dan salam sejahtera,


Ramadan sejauh mana kita menantinya, sejauh mana kita merasai bulan ini adalah suatu bulan yang agung dan bulan yang penuh barakah. Di bulan ini ada keistimewaan yang tidak terdapat di bulan-bulan yang lain, ada malam lailatulkadar, ada puasa yang diwajibkan dan ada malam untuk kita berqiam sebanyak mungkin.

Di bulan ini amalan wajib digandakan pahalanya sehingga 70 kali ganda, disediakan untuk memudahkan kesabaran bagi mendapatkan surga, Bulan untuk meningkatkan ukhwah dan ditambah rezeki. Apabila memberi makan orang yang berpuasa akan diampunkan dosa dan dibebaskan dari api neraka dan mendapat pahala seperti orang yang berpuasa tanpa dikurangi sedikitpun.


Awalnya rahmah, petengahannya keampunan dan akhirnya pembebasab dari api neraka. Dituntut untuk melakukan sebanyak-banyak pahala dengan meningkatkan kualiti puasa agar lebih baik, tingkatkan ukhwah dan kasih sayang, lakukan perubahan diri dengan menambah hafalan Al Quran, meninggikan kepahaman Al Quran, memperbanyakan sedekah dan infak dijalan Allah.


Bulan ini juga adalah bulan uantuk bertaubat, terlalu istimewa untuk menilai kembali diri kita kerana saitan diikat, pintu neraka ditutup dan keampuanan disediakan oleh Allah swt. Dituntut memohon maaf antara satu sama lain dan gunakan bulan ini untuk mentarbiyah diri kita dan berdakwah untuk mendapatkan taqwa kepada Allah swt. Allah hu alam.

0 comments: