Thursday, July 17, 2008

Kesilapan suatu yang selalu berlaku..

Assalammualaikum dan salam sejahtera,



Pandangan dan tanggapan kita sering kali berbeza dan kita mungkin memberikan pandangan yang salah disebabkan kita melihat dari sudut yang berbeza. Perbezaan pandangan suatu yang baisa berlaku didalam kehidupan kita tetapi apabila kita berbeza pandangan adakah kita mengambil usaha untuk mendekatkan kembali perbezaan tersebut atau kita biarkan perkara itu berlaku tanpa mencari usaha-usaha untuk memperbaikinya.



Secara normal kita sering kali di kelirukan oleh kelemahan cara kita berfikir, ini menandakan kita amat-amat memerlukan Rahmat dari Allah swt kerana otak yang diberikan oleh allah swt tidak sentiasa betul didalam melakukan keputusan yang hendak kita lakukan. Kita mungkin tersilap dan apabila kita tersilap adakah kita cuba untuk memperbaiki dengan mencari penyelesaian seperti yang di berikan oleh Allah swt. Adakah kita sentiasa menghubungkan keputusan yang kita lakukan dengan Allah swt, Kita selalu rasa apabila sesuatu yang baik kita perolehi kita katakan Allah swt memberikan kebaikan buat diri kita, tetapi apabila sesuatu yang buruk pula kita katakan Allah swt membenci kita.



Sebenarnya apabila sesuatu itu samada baik atau buruk semuanya adalah dari Allah swt dan semestinya ada yang terbaik disebalik pemberian tersebut. Sebagai manusia yang menyedari dan meyakini Allah swt maha melihat kita perlu melakukan yang terbaik kerana Allah swt maha melihat apa yang kita lakukan dan Dia mahu melihat sebagai hamba-hamba yang bersyukur adakah kita cuba sebaik mungkin untuk melakukan yang termampu yang boleh kita laksanakan.



Kita manusia yang penuh dengan kelemahan, walau sejauh mana kita berusaha untuk melakukan yang terbaik mungkin ada saja kesilapan yang telah kita lakukan dan kita perlu memohon ampun dan maaf kepada Allah swt diatas segala ketelanjuran atau kesilapan yang telah kita lakukan. Berapa kali kita sehari memohon ampun dan bertaubat dengan beristifar kepada Allah swt. Sekiranya kita tahu kita banyak kesilapan dan amat memerlukan kepada pertolaongan Allah swt, sudah semestinya kita perlu sentiasa mengingatiNya dan berharap hanya kepada Allah swt. Jika tidak maka kita sebenarnya sombong dan bongkak kepada Allah swt yang telah memberikan banyak kebaikan kepada diri kita. Allah hu Alam.



_________________________________________________________________
More Brain Stuff . . From Cambridge University .



O lny srmat poelpe can raed this. I cdnuolt blveiee that I cluod aulaclty uesdnatnrd what I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in what oredr the ltteers in a word are, the olny iprmoatnt tihng is that the first and last ltteer be in the rgh it pclae. The rset can be a taotl mses and you can still raed it wouthit a porbelm. This is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the word as a wlohe. Amzanig huh? Yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt! If you can raed this psas it on !!



ALZHEIMERS' EYE TEST



Count every ' F ' in the following text:



FINISHED FILES ARE THE RE SULT OF YEARS OF SCIENTI FIC STUDY COMBINED WITH THE EXPERIENCE OF YEARS...



(SEE BELOW)


HOW MANY F? WRONG,


THERE ARE 6 -- no joke.


READ IT AGAIN ! Really, go Back and Try to find the 6 F's before you scroll down.


The reasoning behind is further down.


The brain cannot process 'OF'.

0 comments: