Wednesday, April 2, 2008

Apakah Peranan kita?

Assalamuallaikum dan salam sejahtera,


Peranan kita, apa yang boleh kita lakukan. Di dalam masyarakat hari ini begitu banyak masalah yang dihadapi tetapi apakah peranan yang boleh kita lakukan untuk mengatasinya, Apa yang boleh saya lakukan? Hadapi masalah anak yang nakal siapa yang perlu disalahkan? Kita atau siapa, maka sebenarnya kita boleh memberikan banyak sebab untuk melakukan sesuatu dan juga banyak sebab untuk tidak melakukan sesuatu.


Kadang kala kita beranggapan bahawa masalah yang kita hadapi begitu kecil, tetapi tanpa kita sedari dengan memberikan komitment yang tinggi terhadap masalah yang dihadapi walaupun kecil kita telah menyelamatkan banyak kerja-kerja lain dan memberikan perubahan yang besar didalam kehidupan anak kita dan orang-orang disekeliling kita.


Kita mungkin berfikir siapalah kita? Orang biasa yang mungkin tidak memberikan infak kepada sesuatu tindakan perubahan tetapi apa yang kita lakukan mungkin telah menelamatkan ramai orang. Contoh jika kita melihat beberapa batang paku bertaburan di jalan raya, jika kita berhenti sebentar untuk mengutip dan membuangnya ketempat yang sesuai mungkin kita telah menyelamatkan beberapa keluarga dari mengalami kemalangan jalan raya. Kehidupan memerlukan pengorbanan kita dan untuk melakukan pengorbanan kita perlu merasai kesukaran dan melawan rasa malas yang kita hadapi demi kebaikan kehidupan ini.




posted on behalf of IAR

0 comments: