Thursday, April 24, 2008

a donation of 11c per e-mail Md Shahafeezal Md Shahril (md.shshafeezal@citigroup.com)

Assalammualaikum dan salam sejahtera,

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Subject: a donation of 11c per e-mail Md Shahafeezal Md Shahril (md.shshafeezal@citigroup.com

Please have a heart and send this email to every one on your list this is for a child who needs more help from us... Friends, this is very touchy and sad. Put your shoulder in and assist this family. ONLY 11CENTS per e-mail sent and that could mean a big difference. God Bless.

VERY GRAPHIC!

DO NOT VIEW PHOTOS IF YOU ARE TOO SENSITIVE TO GRAPHIC IMAGES.

PLEASE JUST FORWARD THIS E-MAIL, AS IT WILL GIVE 11c PER MAIL RECEIVED.

IF you can't handle seeing little kids burn - this is terrible JUST forward the mail please.



Hi Guys

The photos attached are of a little child that has been severely burnt (literally from head to toe). Her parents cannot afford to get the bandages and ointments necessary for the treatment so every time this email goes out they will be given 11 cents towards assisting these parents.

Khalidah H. Bamadhaj

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Siapa yang inginkan mala pertaka, tetapi apabila ia mendatang tiada siapa yang dapat menghalangnya kecuali Allah SWT, Apa yang telah berlaku pasti ada yang baik disebaliknya. Untuk gambar-gambar ini bayangkan betapa penderitaan yang dilalui oleh anak tersebut tetapi tentunya ada yang ingin diberikan oleh allah kepadanya dan juga kita. Bagaimana kita ingin melihat secara positif perkara tersebut.


Mungkin kita perlu bersyukur kerana kita tidak perlah melaluinya, mungkin kita akan lebih berhati-hati apabila bersama-sama anak apabila melakukan aktiviti dimasa hadapan, mungkin dengan gambar ini akan memberikan keinsafan untuk kita menghargai anak yang kita ada dan boleh duduk bersama mereka untuk membantu mereka yang begitu lemah dan inginkan pertolongan dan bantuan kita disemua segi.

Bagaimana mungkin untuk kita tidak bersyukur kerana semua yang berlaku adalah di dalam ketentuan allah, sebagai manusia yang percaya kepada tuhan kita perlu insaf bahawa tuhan boleh menjadikan apa sahaja yang kita sangka baik atau kita sangka buruk. Namun semua mesti ada yang baik yang perlu kita cari apabila telah berlaku. Kita perlu berusaha bersungguh-sungguh kerana dengan berusaha bersungguh tanda kita baru bermula untuk bersyukur kepada allah swt.

Kesukaran, kepayahan, kecantikan, kesopanan dan apa sahaja yang boleh kita katakan adalah tanggapan yang direka didalam pemikiran, Kalau kita kata sukar mungkin ada orang lain yang berkata tidak untuk masalah tersebut. Kalau kita payah mungkin orang lain kata senang, kalau kita kata cantik mungkin ada orang lain yang berkata itu tidak secantik mana, kalau kita kata sopan mungkin orang lain berkata itu tidak bersopan lagi jadi apakah nilai sebenarnya yang ingin kita ambil.

Nilai yang perlu kita ambil adalah nilai yang tidak mungkin berubah sampai bila-bila. Jika kita katakan seorang itu cantik, apakah sebenarnya cantik pada sisi Tuhan Allah swt, cantik kerana Allah menerima segala yang ada padanya kerana memenuhi apa yang allah swt kehendaki, Cantik kerana ia mematuhi hukum allah swt di segi tindakan, di segi pakaian di segi tindakan disegi kehidupan bukan cantik tersebut kerana wajahnya, bukan juga kerana tingginya bukan juga kerana warna kulitnya dan buka juga kerana pakaian tetapi adakah segalanya mengikut peraturan yang telah di gariskan oleh Allah swt. Namun tiada yang perfect didalam kehidupan ini dan kita perlu berusaha kerana allah tidak bertanya kita telah sampai dimana tetapi kita akan dipersoalkan sejauh mana kita telah bersungguh-sungguh untuk mematuhi perintah-perintah allah swt. Bersyukurlah kerana allah swt sentiasa membuka pintu taubat kepada hamba-hambanya sehingga sebelum kematian itu tiba buat kita atau sebelum tibanya akhirat nanti.

Marilah kita sama-sama berusaha untuk taat dan belajar untuk memahami agama kerana dengan memahami agama kita akan diberikan ilmu dan dengan bertambahnya ilmu akan mengubah apa yang akan kita fikirkan dan akan mengubah perasaan dan akhirnya mengubah tindakan kita.

posted on behalf of IAR

0 comments: