Friday, March 28, 2008

Adakah kita mementingkan orang lain?

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Mementingkan orang lain dalam kehidupan adalah suatu yang kadangkala begitu sukar didalam kehidupan kita, ini mungkin kita tidak mempunyai vision atau matlamat untuk mementingkan orang lain dalam kehidupan kita. Kita sering mahu diri kita di puji dan di sanjung, dan kita cepat marah jika orang tidak memberikan penghormatan kepada kita.

Seorang ibu mungkin akan marah kepada anaknya yang masih kecil dan tak tahu apa-apa kerana anak tersebut tidak mengikuti arahan yang diberikan oleh ibu tersebut. Mengapa ibu tersebut marah, mungkin ibu tersebut beranggapa sebagai anak, anak tersebut perlu mematuhi segala arahan daripada ibunya. Tetapi adakah wajar untuk ibu itu menuntut agar anaknya menghormatinya sekiranya ibu itu tidak mengajar anaknya untuk menghormati orang lain.

Penghormatan bukan suatu yang perlu dituntut tetapi penghormatan adalah suatu yang dicari dan untuk mendapatkannya kita perlu banyak memberi dan bukan menerima. Lagi banyak yang anda berikan lagi banyak anda akan mendapat kebaikan dan semuanya adalah dari sejauh mana keikhlasan hati anda. Anak yang masih kecil tidak akan paham apa yang anda kataka tetapi tindakan anda akan dirasai oleh merekan dan akan membentuk keperibadian mereka apabila mereka besar nanti.

Bagi kulaan semua mungkin telah menerima tetapi bagi yang dalam list Bcc harap dapat merenungkan untuk kebaikan kita bersama. tq


The Invisible Sign


Mary Kay Ash,Founder and Chairman Emeritus, Kay Cosmetics.

“Whenever I meet someone, I try to imagine him wearing an invisible sign that says:”

MAKE ME FEEL IMPORTANT !

---------------------------------------------------------------------------------------


Tak kira berapa sibuknya kita, kita mesti memberi sedikit masa untuk membuatkan orang lain merasa penting!

---------------------------------------------------------------------------------------

Berikan

“Red Carpet Treatment”

•Melancong ‘first class’.


•Jamuan 5 STAR.


•Kemudahan LENGKAP.


•Kebajikan staf.


•Kemajuan staf.


--------------------------------------------------------------------------------------

MEMBUATKAN ORANG LAIN MERASA PENTING


- Dengar dan beri sepenuh perhatian.


- Lihat semasa mereka bercakap.


- Tunduk sedikit ke depan.


- Bertanya untuk menunjukkan minat.


- Empati.


- Tumpukan kepada perkara yang dinyatakan.


- Hormat pandangannya walaupun anda tak bersetuju.


- Panggil atau guna nama semasa behubung.


- Fokus kepada mereka dengan menggunakan ‘anda’, ‘awak’,’kamu’.


- Berterima kasih atas penglibatan dan sumbangan mereka.


- Hargai dengan jujur dan baik.


- Beri perhatian kepada setiap orang dalam kumpulan.


- Lindungi yang lemah.


- Beritahu orang yang sedang menunggu.


- Faham perasaan orang lain.


- Percaya kepada orang lain.


- Kongsi kegembiraan dan kesedihan orang lain.


- Layan orang lain dengan adil.


- Fokus kepada keperluan orang lain.


- Bantu pertumbuhan dan perkembangan orang lain.


- Sayang orang lain tanpa mengongkong.


---------------------------------------------------------------------------------



Jangan berengkar membandingkan:


- Siapa yang lebih terpelajar.


- Siapa yang lebih berpakaian cantik.


- Siapa yang lebih tinggi status.


- Siapa yang membunyai idea yang lebih baik.


- Siapa yang lebih kacak atau cantik.


- Siapa yang lebih berkuasa.


- Siapa yang patut disalahkan.



--------------------------------------------------------------------------------


Bukanlah mudah untuk:

• Meminta maaf


• Memulakan semua sekali lagi


• Mengaku salah


• Meminta nasihat


• Tidak mementingkan diri


• Terus mencuba


• Berfikir sebelum bertindak


• Memaaf dan melupakan


• Menerima kritikan


• Meletakkan diri anda dalam kasut orang lain


TETAPI IA ADALAH BERBALOI !

--------------------------------------------------------------------------------


“APABILA KAMU SEKELIAN DIBERIKAN PENGHORMATAN DENGAN SESUATU SALAM, MAKA HENDAKLAH KAMU MEMBALAS SALAM ITU DENGAN LEBIH BAIK DARIPADANYA ATAUPUN DENGAN YANG SEPERTINYA.”(an-Nisa’:86)



-------------******-----------------------------------------------------------


posted on behalf of IAR


0 comments: