Tuesday, March 25, 2008

Yang Miskin, Yang Kaya..

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Apa khabar hari ini, maaf semalam outstation ke Taiping.

Saya ingin menulis kembali perbualan seorang ayah dengan anaknya yang saya dengar dalam majlis agama hujung mungggi lalu.

Si ayah berkata “ Nak, jika seorang tak makan beberapa hari bagaimana agaknya keadaannya?”

Si anak menjawab "tentulah lemah ayah, tak bertenaga atau mungkin nak bangun pun susah."

"Nak, bagaimana jika seorang yang tak beri makan kepada rohnya? Yang tak baca al Quran untuk santapan jiwanya tentu sekali jiwanya kosong atau kurus atau tidak mampu untuk melakukan yang terbaik didalam kehidupannya."

Si anak terdiam bila mendengar kata-kata tersebut kerana hamper seminggu anaknya begitu sibuk hingga tidak sempat membaca al Quran untuk memberikan santapan buat rohnya.

Bagaimana dengan diri kita, saya bertanya kepada diri saya sendiri kerana saya selalu lupa untuk mengisi hari-hari berlalu dengan didikan Al quran sehingga jika kita melihat diri sebalik jasad yang sihat mungkin kita mempunyai roh yang terlalu kurus, adakah kita hidup seperti sepohon kayu yang rimbun dan mempunyai daun yang banyak buat orang menumpang teduh dibawahnya atau pohon kayu yang mengeluarkan buah yang manis dan lazat untuk dikongsikan oleh semua orang atau sebaliknya.



Marilah kita sama-sama memperbaiki diri kita denga bermula memahami daripada surah yang ke 114 untuk kita memberikan sedikit santapan kepada kehidupan kita untuk kita petik diakhirat nanti, kita perlu bermula kerana masa tidak menanti kita dan masa semalam telah berlalu dan tidak mungkin akan kembali lagi kepada kita.



Kita hanya ada masa sekarang dan masa esok belum tentu akan kita lalui. Marilah kita bermula SEKARANG.Bandingkan antara yang kenyang dan yang lapar dan bagaimana jiwa kita sebenarnya.

posted on behalf of IAR

0 comments: