Thursday, March 13, 2008

Apa yang kita fikirkan

Assalammulaikum dan salam sejahtera,


Apa khabar semua, maaf lama tak hantar berita sebab bercuti (jumaat hingga isnin) untuk pilihan raya – mengundi di johor.


Didalam kehidupan yang begitu pantas berlalu bagaimana kita melihat kehidupan ini, adakah kita dapat berfikir untuk melihat kehidupan ini dengan kemanisan dan penuh kegembiraan atau kita melihat sebaliknya. Adakah kita rasa sakit hati apabila orang tidak menghormati kita, atau sakit hati bila orang tidak memuji kita atau tidak memberikan kerjasama kepada kita. Kemarahan itu bermula bila kita menuntut agar orang lain menghormati kita tetapi mereka tidak memberikanya kepada kita, kita mula menghidupkan api kemarahan itu sedikit demi sedikit dan akhirnya ia begitu besar dan memusnahkan segala yang ad adi sekeliling kita.


Bagaimana jika kita ambil secubit salji dan memadamkan api yang baru bermula untuk menyala, tentu api yang besar tidak akan berlaku. Jika kita boleh memaafkan maka segalanya akan bertukar dari marah kepada kasih, Apabila orang bertindak lain daripada apa yang kita kehendaki mungkin ada yang baik daripadanya sebab itu semua adalah dpd Allah swt. Fikirkanlah agar kita dapat melahirkan fikiran yang sentiasa berbaik sangka terhadap Allah swt.


Sedikit teka teki untuk difikirkan,


1. Ada sebuah kenderaan yang unik dengan mempunyai sekurang-kurangnya empat pemandu,tetapi jarang-jarang dinaiki lebih dpd seorang, jika nak naik selalunya memerlukan bantuan orang lain. Apakah dia?


2. Apakah bendanya sekiranya kita beli, kita tak gunakan. Apabila kita gunakan kita tak sedar bila kita gunakan?


Selamat berfikir dan berfikir menjadikan kita sentiasa diberika kebaikan oleh Allah swt. tq


Posted on behalf of IAR

0 comments: