Monday, March 16, 2009

Pengorbanan..Lambang Cinta

Assalammualaikum dan salam sejahtera,


Korban suatu yang ramai dilakukan oleh kebanyakan orang hari ini, semua orang ingin berkorban dan berusaha agar dapat melakukan yang terbaik untuk korban tersebut. Ramai juga yang tidak berkemampuan untuk melakukan korban dan ternanti-nanti daging korban dari mereka-mereka yang melakukan korban. Apakah bezanya antara orang yang melakukan korban dengan orang yang tidak melakukan korban. Ia bukan soal metematik dimana jika kita lakukan mungkin akan dapat yang terbaik dan yang tidak melakukan muking tidak mendapat apa-apa.



Korban yang dilaksanakan adalah suatu yang dinilai oleh Allah swt. Apakah tujuan sebenar yang ada didalam hati orang yang melakukan korban tersebut. Jika ia berharap hanya kepada keredaan Allah swt maka ia akan mendapat yang terbaik buat kehidupannya didunia dan akhirat. Sebaliknya jika ingin mendapatkan pujian atau sanjungan maka apa yang dilakukan tidak akan memberikan apa-apa erti bagi kehidupannya. Ia sebaliknya akan menyebabkan dimurkai oleh Allah swt.



Oleh sebab itu persoalan hati adalah suatu yang begitu penting untuk kita perhatikkan, bukan sekadar tindakan berkorban semata-mata tetapi soal hati perlu juga diambil kira untuk mendapatkan keredaan Allah swt. Soal hati perlu diiringi dengan tindakan sekali, bukan membersihkan hati sahaja tetapi tidak sanggup melaksanakan didalam tindakan kehidupan. Bukan senang nak senang, jika takut susah, susah nak senang. Pengorbanan perlu dilakukan untuk membuktikan hubungan yang jelas dengan Allah swt.



Ujian demi ujian akan kita lalui untuk membuktikan pengorbanan lambang cinta kepada ilahi, kita perlu membuktikan dan terus membuktikanya dengan tindakan didalam kehidupan kita kerana kehidupan adalah suatu penyerahan yang melambangkan keyakinan serta kepercayaan kepada ilahi. Penyucian hati perlu dilakukan keran saitan akan cuba untuk memesongkan niat dan rasa hati agar kita sentiasa tersesat, hanya Allah swt yang mampu membantu dan kita perlu berharap kepada pertolongan dan berdoa dengan sebenar-benar doa untuk menyelamatkan diri dari godaan saitan kepada Allah yang berkuasa menjauhkanNya. Semuanya adalah ujian untuk melihat sejauh mana kepercayaan dan kesungguhan kita melakukan yang terbaik dan berharap kepada ilahi. Allah hu alam

0 comments: