Monday, March 16, 2009

Wanita..mengasyikkan atau menyelamatkan

Assalammualaikum dan salam sejahtera,



Wanita seorang yang amat bermakna bagi seorang lelaki kerana setiap orang anak lelaki perlu untuk mentaati ibunya, sebaliknya seorang wanita pula amat perlu mentaati suaminya. Suatu yang perlu dan saling memerlukan untuk mendapat keredaan Allah swt. Kebagahagian adalah suatu yang ingin diperolehi oleh setiap manusia, Rasulullah bersabda yang bermaksud beruntunglah bagi sesiapa yang mempunyai seorang isteri yang soleh. Rosak sesebuah Negara apabila wanita-wanitanya rosak, dan ini bermakna keperluan untuk kita melihat kembali apakah peranan yang boleh dilakukan untuk memperbaiki diri kita dan anak-anak perempuan kita agar akan lahir suatu jenerasai yang memuliakan Allah swt didalam kehidupanya.



Sejauhmana kita mengunakan akal untuk memberikan yang terbaik bagi memastikan perasaan seorang yang bernama wanita dapat merasai akan keperluan mereka untuk bersyukur untuk menjadi seorang wanita. Suatu hadiah pemberian Allah swt untuk wanita kerana perasaan yang ada pada diri mereka mampu untuk menjadikan seorang lelaki akan berkerja bersungguh untuk menjadi pejuang agama dan wanita juga mampu menjadikan seorang lelaki menjadi hamba kepada dunia. Apakah yang perlu dilakukan oleh para wanita agar segala yang anda lakukan anan memberikan kebaikan di kehidupan diakhirat kelak.



Banyak cerita-cerita indah yang diukirkan oleh sejarah tentang para wanita yang begitu agung sekali didalam kehidupan diri rasululah saw. Para isterinya yang mampu membantu dan memberikan kasih sayang sehingga menenangkan dan mengembirakan diri rasulullah saw. Perjuangan yang jika dilihat tidak begitu besar tetapi jika diteliti ianya adalah suatu pengorbanan yang telah Berjaya mengubah dunia sebenarnya.



Taanggung jawab kita begitu besar dan kita hanya akan Berjaya melakukan sekiranya kita merasakan kita mahu melaksanakannya didalam kehidupan kita. Kita akan terus gagal sekiranya kita meletakkan halangan didalam perjalanan kita dan kita terus tidak akan mampu kerana halangan itu sebenarnya berada didalam pemikiran kita dan kita menolak segalanya untuk terlaksana didalam kehidupan kita. Mari kita merenung dan berusaha untuk terus mendidik hati kita untuk mengenal Allah swt dan dengan pengenalan yang sebenarnya akan mendorong untuk kita berjuang dan berkorban bagi mendapatkan apa-apa yang kita citi-citakan. Allah hu alam

________________________________________________________________

TIPS6: RUMAHTANGGA BAHAGIA


Rahsia Memimpin Wanita


Tidak dapat dinafikan bahawa hidup wanita dipengaruhi dan dikuasai oleh perasaannya. Ini kerana wanita kaya dengan perasaannya. Sembilan persepuluh (90%) daripada wanita adalah perasaannya. Hanya satu persepuluh (10%) adalah pertimbangan akalnya. Justeru itu, untuk menghadapi dan memimpin mereka agar tunduk kepada Allah SWT, maka kaum lelaki hendaklah bermain dengan perasaan mereka sebanyak yang mungkin.


Jenis-jenis perasaan yang ada pada wanita amatlah banyak, antaranya perasaan marah, dendam, rasa malu, jemu, kecewa dan banyak lagi. Perasaan-perasaan ini boleh digunakan untuk kepentingan agama, dunia dan akhirat.


Bahasa sama ada dalam lisan atau tulisan adalah alat bagi membangkitkan rasa bagi setiap perasaan di dalam dada wanita. Dalam memimpin kaum wanita, kaum lelaki hendaklah cekap menggunakan daya fikir untuk mengolah bahasa dengan lidah yang petah supaya tercetus apa sahaja perasaan yang dikehendaki dalam hati perempuan.


Sekiranya lelaki inginkan perasaan kasih dan sayang berbunga dalam dada mereka, maka bawalah cerita-cerita kasih mesra dengan kata-kata hukamak (hikmah) mengenai kasih sayang. Sekiranya lelaki mahu perasaan rindu bertapak di hati mereka, maka bawalah kisah-kisah rindu dengan kata-kata yang berunsur kerinduan. Jikalau hendak membangkitkan rasa marah mereka, itu amatlah mudah kerana semua orang tahu caranya.


Dalam membimbing dan memimpin wanita, lelaki hendaklah merancang untuk mengubah dan mewujudkan setiap rasa yang dikehendaki dalam dada wanita yang bergelar anak, isteri dan ibu. Untuk itu seharusnya, kaum lelaki tahu dan mempunyai daya kekuatan yang tinggi supaya dapat merancang apa yang diingini pada diri setiap wanita sebelum memiliki mereka.


Disinilah antara kejayaan para Rasul, Nabi dan wali Allah swt dalam memimpin umat manusia. Mereka dapat menguruskan hati manusia kerana berjaya mencetak perasaan mereka hingga menjadi umat yang patuh dan taat kepada Allah swt.

0 comments: