Monday, March 16, 2009

Manusia Yang Dikasihi..

Assalammualaikum dan salam sejahtera,



Adakah kita suka di kasihi? Tentu sekali kita perlukan perasaan kasih dan sayang, namun bagaimanakah perasan itu akan lahir di dalam diri seseorang sekiranya kita tidak mengetahui apakah yang di sukainya untuk kita melakukannya atau apakah yang dia tidak suka kita melakukannya. Kita mungkin tersilap langkah dan akhirnya dibenci olehnya.



Oleh sebab itu kita perlu meneliti apakah yang di gemari oleh Rasulullah saw dan apakah yang dibencinya, semuanya mestilah mengikuti seperti apa yang disukai oleh Allah swt dan menjauhkan diri dari larangan Allah swt. Apakah suruhan Allah swt dan apakah larangan Allah swt? Jika kita bemain di pinggir taman raja mungkin tanpa kita sedari kita memasuki kawasan larangan raja, oleh itu kita perlu tahu batas-batas dan sempadan taman tersebut agar kita tidak memasukinya.



Kita hanya akan mengetahui sekiranya kita mempunyai ilmu dan untuk mendapatkan ilmu kita perlu berusaha mencarinya. Sejauh mana kita telah membaca buka agama? Sebuah sehari atau sebuah sebulan atau sebuah se tahun? Jika tidak ada membaca sekarang adalah masa untuk bermula bukan menyesal apa yang telah berlaku tatapi bermula sekarang, dan jadikan masa sekarang penuh dengan makna kehidupan yang penuh dengan keindahan. Insyaallah.

0 comments: